مهارت خودباوری و اعتماد به نفس


02:00

با تقویت اعتماد به نفس، به آتشفشان نبوغ و خلاقیتتان، اجازه فوران دهید.


6 جلسه
اهداف درس
  • 1- آشنایی با تعریف خودباوری و اعتماد به نفس

    2- دانستن علائم و نشانه های کمبود اعتماد به نفس

    3- کسب راهکارهای شناختی-رفتاری افزایش اعتماد به نفس

    4- کسب راهکارهای اجتماعی-معنوی افزایش اعتماد به نفس





درباره درس

چهار روش افزایش اعتماد به نفس و خودباوری

جسم و روان انسان ها هر روزه در معرض دچار شدن به بیماری های مختلفی است. تا آنجاکه به بدن مان مربوط می شود، ما انسان ها، به محض دیدن نشانه های غیرعادی در بدن خود، دست به کار می شویم و به سراغ پزشک می رویم. اما بسیار پیش می آید که روان خود را گرفتار در ترس، خجالت، ناامیدی، خشم، بدبینی، پیروی کورکورانه، ناسازگاری و دروغ‌گویی می یابیم، ولی قدمی برای یافتن علت این مشکلات برنمی داریم. آیا می دانستید که کمبودها و بیماری های روانی نیز نشانه های مختص به خود را دارند؟ آنچه در سطر پیشین آورده شد، در واقع نشانه های کمبود اعتماد به نفس و خودباوری در ذهن، رفتار و احساسات یک انسان است. اگر به دنبال یافتن راه حل هایی برای افزایش اعتماد به نفس و خودباوری در خودتان هستید و سؤال های زیر در ذهنتان می چرخد، حتماً این درس را از دست ندهید.

برای افزایش اعتماد به نفس چیکار کنم؟

خود آرمانی ات را اصلاح کن: ما انسان‌ها در کنار این خود واقعی یعنی آنچه هستم یک خود آرمانی داریم آنچه دوست داریم باشیم گاهی این خود آرمانی از آن حالت منطقی و قابل‌دستیابی و دسترسی دور می‌شود، آن‌قدر دور می‌شود که دیگر نمی‌توانیم به آن دسترسی پیدا بکنیم مثلاً فرض بکنیم من یک آدمم با یک‌قد 67/1 بعد دوست داشته باشم کاپیتان تیم ملی جمهوری اسلامی ایران بشوم اصلاً قد 67/1 برای آن ورزش تناسب ندارد. آن‌قدر پیشرفت بکنیم که بتوانیم بهترین بشویم رهبر یک تیم بشویم اثرگذارترین مهره بشویم این خود آرمانی حال آدم را خراب می‌کند روحیه آدم را داغون می‌کند. آن موقع یا باید برود مرتباً فیلم‌های علمی تخیلی را ببیند تا اندکی آرام شود یا باید خود آرمانی را اصلاح کند وگرنه دچار کمبود اعتمادبه‌نفس می‌شود.

راه حل افزایش اعتماد بنفس چیست؟

عادت‌های کوچک را تغییر بدهید تا تغییر بزرگ در شما شکل بگیرد: عادت‌های کوچک همان‌هایی که دم دست هستند همان‌هایی که اصلاً به چشم نمی‌آیند اگر آن‌ها تغییر بکنند همان تغییر بزرگ اتفاق می‌افتد. یادمان باشد این جمله رو اگر دوست داری یک‌گوشه کناری بنویس با خودت تکرار کن تصمیم آدم‌ها را عوض نمی‌کند تمرین منشأ اثر است خیلی موقع‌ها ما تصمیم می‌گیریم اما هیچ اتفاقی در زندگی‌مان نمی‌افتد. اما تمرین کن تازه تمرین را هم نباید از قدم‌های بزرگ شروع کنیم آدم‌هایی که همیشه می‌خواهند در گام اول یک‌قدم بزرگ بردارند در همان گام اول شکست می‌خورند. اصلاً این قاعده دنیاست قاعده دنیا این است از کم و کوچک شروع کن به‌تدریج و قانون کم‌کم احترام بگذار تا موفق بشی عادت‌های کوچکت را تغییر بده مثلاً عادت داری که تمرین‌های درس‌هایت را به هفته آینده موکول می‌کنید یک‌شب قبل از کلاس بعدی لطفاً این عادت را تغییر بده یک‌قسمتی‌اش را، ده درصدش را همین امشب که از کلاس آمدی انجام بده. عادت داری که کفش‌هایت را درمی‌آوری پرت می‌کنی این‌طرف و آن طرف، عادت بده این کفش‌ها را که درآوردی

 طریقه افزایش اعتماد بنفس؟

دستاوردهای خودتان رو به یاد بیاورید: روان‌شناسان مثبت‌گرا اعتقاد دارند آدم‌ها برای افزایش اعتمادبه‌نفسشان خوب است لیستی داشته باشند که در آن لیست موفقیت‌های خودشان و دستاوردهای خودشان را ثبت بکنند. به چه معنا؟ به این معنا که بیاییم جزئی‌ترین موفقیت‌های خودمان را بنویسیم.

افزایش اعتماد به نفس چگونه؟

تجربه‌های خودتان را گسترش دهید. یعنی چی؟ ما آدم‌ها گاهی عادت می‌کنیم که یک اتفاق‌هایی را به‌صورت تکراری و مسیرها را به‌صورت تکراری طی بکنیم و پشت سر بگذاریم یک موقعی هست که شما این عادت‌ها و تکرارها را می‌شکنید و تبدیل به فضای جدید می‌کنید این کار را در روان‌شناسی پذیرش تجربه می‌گویند. آدم‌هایی که عادت می‌کنند هر موقعی که من موبایلم مشکل پیدا می‌کرده به دوستم می‌دادم؛ آقا برو تجربه کن خودت برو در این منو برنامه ببین در این فهرست‌های مختلف و متعدد چی پیدا می‌کنید یک‌ذره ریسک‌پذیر باشیم. همیشه سوار اتوبوس شدیم این فاصله را طی کردیم به کلاسمان به کارمان به مقصدمان رسیدیم یکبارهم پیاده برویم، یک‌بار هم با مترو برویم، یک بارم با یک مسیر جدیدتر راه دورتر برویم.

افزایش اعتماد به نفس راهکار؟

مشارکت در کارهای داوطلبانه اجتماعی: در ادبیات و فرهنگ ما به کارهای داوطلبانه کارهای جهادی هم گفته می‌شود. قرار است ما با مشارکت در کارهای جهادی اولاً یک حس خوش معنوی برای خودمان ایجاد کنیم. این حس معنوی خوب می‌تواند برای ما جلب خیر کند از طرفی حس ما را نسبت به خودمان و تصویر ذهنی خودمان از خودمان را مثبت کند. من آدم مفیدی هستم که البته به دنبال آن واکنش مردم تقویت هم می‌شود. ما در کارهای داوطلبانه و جهادی دوستان و گروه‌های جدیدی را می‌بینیم، عضو می‌شویم، دوست می‌شویم تجربه‌های جدید به دست می‌آوریم با چالش‌های جدیدی مواجه می‌شویم. رزومه علمی کاری اجتماعی قوی‌تری پیدا می‌کنیم. وقتی همه این‌ها را کنار هم می‌گذاریم می‌بینیم حرکت جهادی، حرکت داوطلبانه و مشارکت‌های این شکلی می‌تواند اعتمادبه‌نفس و خودباوری ما را بالا ببرد.

برای خودباوری چه کنیم؟

برنامه منظم برای عبادت خداوند: عبادت‌های مستحب و آن‌هایی که به‌عنوان نوافل و اضافه بر سازمان و اضافه بر وظیفه انجام می‌شود اراده آدم را تقویت می‌کند یعنی علاوه بر آن برکت‌ها یک برکت اضافه‌تر هم برای ما به ارمغان می‌آورد چرا چون مستحب بود اجباری در آن نبود اما من به میل خودم انجامش دادم استمرار داشتم منظم بودم این باعث می‌شود به خودم ثابت کرده باشم تومی توانی تصمیم بگیری و پای تصمیمت هم بایستی.

چگونه به خودباوری برسیم؟

باطن زندگی خودمان را با ظاهر زندگی دیگران مقایسه نکنیم: ما آدم‌ها عادت داریم باور کنیم مرغ همسایه غاز است یعنی باطن زندگی خودمان را با ظاهر زندگی دیگران مقایسه کنیم و این احساس در ما به وجود می‌آید که خوشبحال دیگران؛ و جالب این است دقیقاً در همان لحظه آن دیگران هم دارند می‌گویند خوشبحال شما.

خودباوری کودکان، چگونه؟

کودکت را جرئت مند و اهل ابراز وجود به بار بیاور: ابراز وجود یعنی من حق دارم فکر داشته باشم حق دارم احساس داشته باشم و حق دارم آن را ابراز کنم. البته یادمان باشد ابراز فکر و حس رفتار ما نباید به دیگران آسیب بزند بلکه باید دفاع از خودمان باشد. کودکانی که مهارت جرئت‌ورزی و ابراز وجود دارند هرجا لازم شد به‌راحتی نه می‌گویند هر جا لازم شد به‌راحتی خودشان را ارائه می‌دهند تعریف می‌کنند توضیح می‌دهند.

افزایش اعتماد بنفس در زنان، چگونه؟

به دیگران کمک کنید که خودباوری و اعتمادبه‌نفسشان بالا برود: احتمال می‌دهم که شما خانم ها این‌گونه جواب بدهید: ای‌بابا ما تازه خودمان داریم تمرین می‌کنیم یاد بگیریم حالا تا بیاییم به دیگران آموزش بدهیم. اما من می خوام به شما بگم یکی از راهکارهای به‌دست‌آوردن یک‌چیز تلاش برای آموزش همان چیز به دیگران است خیلی جالبه بعضی روانشناسان مراجعینشان رو موظف می‌کنند به‌عنوان یک تمرین، آن چیزی را که ندارند به دیگران آموزش بدهند. شادکام نیز شاد بودن را به دیگران آموزش بدهد. انرژی ندارد هدف ندارد داشتن انرژی و هدف‌گذاری را به دیگران آموزش بدهد.

افزایش اعتماد بنفس در جمع، چگونه؟

انتخاب هم‌نشین خوب: در حدیث داریم که نگاه کنید با چه کسی هم‌نشین می‌شوید. نفس‌ها، جان‌ها، انسان‌ها عادت دارد که خصوصیت‌ها و ویژگی‌های دیگران را بی‌صدا کسب کند، بنابراین ببینید با چه کسی هم‌نشین می‌شوید. با آدم‌های معمولی هم هم‌نشینی کنیم، اما عمده هم‌نشینی‌هایمان آن رفیق‌های گرمابه و گلستانمان آدم‌هایی باشند که بودن با آن‌ها آدم را به شوق می‌آورد به حرکت می‌آورد به سمت خودباوری در جمع می‌برد.


سرفصل‌ها
لطفا وارد شوید و در درس ثبت نام کنید

فرم ارسال نظر