برای مشاهده سبد خریدت وارد سامانه شو :)
ورود / ثبت نام
در فضای پرشتاب دیجیتال، حفظ ارتباط زنده و چهرهبهچهره با جامعه علمی و آموزشی، رمز ماندگاری و ارتقای کیفیت محتوای ارائهشده است. مرکز آموزش مجازی دانشگاهیان با درک این ضرورت، از مهرماه ۱۴۰۴ پروژهای ملی و گسترده را تحت عنوان «تماس با استادان معارف کل کشور» آغاز کرده است؛ اقدامی هدفمند که نشاندهنده عزم جدی این مرکز برای بهبود مستمر آموزشهای مجازی، دریافت بازخوردهای میدانی و تقویت شبکه تعاملی با استادان بهعنوان اصلیترین مجریان آموزشی است.
بر اساس آمارهای بهدستآمده، تا پایان آذرماه سال جاری، با ۵۰۲۱ استاد معارف از سراسر کشور تماس برقرار شده است که از این تعداد، ۳۴۴۴ گفتوگوی مؤثر منجر به تبادل نظر، دریافت تجربیات آموزشی و پیشنهادهای عملی شده است. این آمار بیانگر نرخ موفقیت ۶۹ درصدی در برقراری ارتباط مؤثر با استادان است. همچنین ۵۴۳ تماس به تعریف دورههای آموزشی جدید انجامیده که نسبت به نرخ ۸ درصدی تعریف دوره در بهمنماه ۱۴۰۳، رشد حدود ۳۲ درصدی را نشان میدهد. تاکنون و مجموعا تعداد ۲۵۰۰ استاد معارف در کشور، در سامانه آموزش مجازی دروس معارف برای دانشجویان خود دوره فعالیت کلاسی تعریف کرده اند.
بررسیهای کارشناسی مرکز آموزش مجازی دانشگاهیان نشان میدهد این رشد معنادار، حاصل مجموعهای از اقدامات هدفمند و مکمل بوده است. از جمله مهمترین عوامل مؤثر در افزایش مشارکت استادان، میتوان به تولید و رونمایی بیش از ۵۰ درس آموزشی جدید در ابتدای ترم جاری اشاره کرد که با استقبال قابل توجه جامعه معارفی کشور همراه شد. علاوه بر این، رسیدگی منظم به نقطهنظرات، پیشنهادها و دغدغههای استادان و برقراری ارتباط مستمر و دوسویه با آنان نقش مهمی در تقویت اعتماد و افزایش انگیزه همکاری داشته است.
همچنین بهروزرسانی و توسعه بانک سؤالات ۷۵ درس از دروس سامانه معارف، بهعنوان یکی دیگر از اقدامات زیرساختی مؤثر، زمینه رغبت بیشتر استادان برای فعالیت آموزشی و مشارکت فعالتر در سامانه را فراهم کرده است.
این پروژه با تلاش ۲۲ نفر از اعضای تیم تخصصی ارتباطات مرکز آموزش مجازی دانشگاهیان در حال اجراست و روند آن همچنان ادامه دارد.
در همین راستا، هادی شهبازی، رئیس مرکز آموزش مجازی دانشگاهیان، در تشریح ابعاد این پروژه گفت:
«ما معتقدیم آموزش مؤثر، بدون شنیدن صدای واقعی استادان و نیازسنجی دقیق از میدان عمل ممکن نیست. این ابرپروژه، نخستین گام برای ایجاد شبکهای زنده، پویا و مبتنی بر همفکری و همآفرینی در حوزه معارف اسلامی است. نظرات، انتقادات و پیشنهادهای استادان، مستقیماً وارد اتاقهای فکر و برنامهریزیهای آینده مرکز میشود و تا حد امکان، در تصمیمسازیها مورد توجه قرار میگیرد.»
وی در ادامه با اشاره به نتایج آماری پروژه افزود:
«رشد معنادار تعریف دورههای جدید و بهبود شاخصهای ارتباط مؤثر با استادان نسبت به دوره مشابه سال گذشته، نشاندهنده عمق تعامل و اعتمادی است که میان مرکز و جامعه معارفی کشور شکل گرفته است. این روند، بیانگر اشتیاق استادان برای مشارکت فعال در تولید محتوای هدفمند و پاسخگو به نیازهای نسل جوان است.»
شهبازی در پایان تأکید کرد:
«این پروژه، آغاز مسیری است که در آن آموزش مجازی معارف را بهصورت مشارکتی و با همراهی مستقیم استادان پیش خواهیم برد. هدف نهایی، تبدیل سامانه معارف به پلتفرمی زنده، پویا و هماندیش است که بتواند بهصورت مستمر پاسخگوی نیازهای فرهنگی و معرفتی جامعه باشد.»