مهارت مثبت اندیشی


01:42

اگر موفقیت می خواهید، شما محکوم به مثبت اندیشیدن هستید.


5 جلسه
اهداف درس
  • 1- آشنایی با ضرورت و اهمیت مثبت اندیشی 2- دانستن راهکارهای مقابله با افکار منفی با 3- تمرین های کاربردی مثبت اندیشی





درباره درس

انسان طبع اجتماعی دارد و برای برآورده شدن نیازهای مادی و معنوی خود با دیگران ارتباط برقرار می کند نوعی از این ارتباطات که می تواند نیازهای روحی و روانی ما را برآورده کند، ارتباط عاطفی وکلامی است.
آیا تا بحال برایتان پیش آمده که برای برقراری چنین ارتباطی با فردی هرمرتبه اش لحظه شماری کرده باشید و دلتان بخواهد باز با این فرد هم کلام شوید ویا بالعکس در برقراری ارتباط با فرد دیگر به یکی دو مرتبه بسنده کنید. براستی چرا چنین اتفاقی باید بیافتد ؟ آری، ارتباط با افراد دسته اول به انسان امیدواری می دهد ،انگیزه حرکت به جلو و روحیه شاداب و دل انگیزی را برای انسان فراهم می کند باعث می شود که غم و غصه ها از یاد برود ولی از سویی دیگر ارتباط با افراد دسته دوم که دائما در حال غرولند ، آه وناله هستند بجای اینکه از نعمت ها و خوبی ها صحبت کنند از نقمت ،دردسر، شر وبدی می گویند. سوال پیش می آید که منشا این تفاوت در چیست؟ تفاوت این دو گروه به یک مهارت برمی گردد که یک فن و هنر است و برای یادگیری آن باید تلاش کرد آن هم چیزی جز مهارت مثبت اندیشی نیست.
ما قصد داریم در درس مهارت مثبت اندیشی شما را با سرفصل های زیر آشنا کنیم:
مهارت مثبت اندیشی بما کمک می کند که خوب فکر کردن را یاد بگیریم و در نگرش های منفی خود تغییر ایجاد کرده و با در نظر گرفتن تمام جنبه های یک مسئله رویدادها را تحلیل کرده ونگرش مثبتی را در خود بوجود بیاوریم . شما خواننده محترم را برای پیدا کردن پاسخ سوالاتی همچون مفهوم مهارت مثبت اندیشی چیست و تفاوت ان با روانشناسی مثبت نگر چه می باشد و چه ضرورت هایی برای مثبت اندیشیدن وجود دارد و به چه مزایایی با این تفکر می توانیم دست پیدا کنیم را به یادگیری جلسه اول درس دعوت می کنیم.


مکانیسم های فعال ساز مثبت اندیشی


انسانی نیست که در دوران زندگی خود با اتفاقات و حوادث غیر مترقبه از جمله: سیل،زلزله و بیماری مواجه نشده باشد بیش از آنکه از صدمات جسمی و مادی گلایه وشکایت کند از آسیب های روحی و روانی می رنجد یا اینکه بارها شده بخاطر درد عضوی از بدن به پزشک مراجعه کرده ولی بعد از معاینات مشخص شده شما هیچگونه مشکل جسمی ندارید و سالم هستید و این درد منشا آن آسیب های روحی از جمله استرس،اضطراب و هجوم افکار منفی است . حال شاید شما بپرسید چه ارتباطی به این دو، وجود دارد . سیستم عصبی دارای مکانیسمی هست که بشدت با هیجانات ، افکار و رفتارهای ما ارتباط دارد ماده ای به نام سروتین در سیستم عصبی تاثیر پذیری زیادی از افکار منفی یا مثبت ما دارد از طرفی برای اینکه مثبت اندیش باشیم باید خطاهای افکار ازجمله شناختی و انتزاع دلبخواهی را یشناسیم .لذا برای اشنایی بیشتر جلسه دوم این درس را ببینید.
کلید واژه های همراستا: فواید مثبت اندیشی، تاثیرات مثبت اندیشی


راههای مقابله با افکار مزاحم


همانطور که بیان شد برای اینکه به سمت مثبت اندیشی حرکت کنیم نیاز هست که راههای بوجود آورنده افکار مزاحم را شناخته و بدانیم این چرخه منفی که ناشی از آن است بر عملکرد و رفتار انسان بسیار تاثیر گذار است و باعث می شود در داوری و تحلیل دچار اشتباه شود و او را به سمت سستی،تنبلی و نا امیدی و خمودگی بکشاند . حال برای شناخت تکنیک های مقابله با افکار منفی و ایجاد فکر مثبت از طریق شناخت شواهد تایید کننده ،لیست کردن افکار و رویکرد چهار وجهی به جلسه سوم این درس مراجعه نمایید.


تکنیک های مثبت نگری


در برابر این اتفاقات ناگواری که برای ما پیش می آید بجای اینکه به افکار منفی روی بیاوریم و اجازه دهیم با هجوم خود ما را به سمت بیماریهای روانی خطرناک بکشاند، نیازاست به زیبایی های که در پیش رو داریم بنگریم و روی انها تامل داشته باشیم و به حکمت اتفاقات توجه کنیم که مثلا چرا خداوند ما را به این بلا مبتلا کرده است یا اینکه بجای رصد کردن رفتار نامطلوب دیگران به جنبه های مثبت عملکرد آنان توجه داشته باشیم. برای بوجود این چنین فکر خوشایندی باید به روش خاطره گویی از خود و دیگران،،اولویت بندی نقاط قوت و وادار کردن خود به بخشش،شکرگزاری و نوع دوستی که از تکنیک های مثبت نگری است روی بیاوریم . اکنون ممکن است سوال شود مهارت بدست آوردن چنین تکنیکی چگونه است؟ برای تفصیل بیشتر این تکنیک ها جلسه چهارم و پنجم این درس را بنگرید.


سرفصل‌ها
لطفا وارد شوید و در درس ثبت نام کنید

فرم ارسال نظر