قواعد تربیتی برای ارتباط بهینه با فرزندان

قواعد تربیتی برای ارتباط بهینه با فرزندان


131 دقیقه

6 جلسه
شعار درس

تربیت درست یعنی

تنظیم محبت براساس دوره های مختلف سنی

اهداف درس
  • آشنایی با قواعد و اصول کلی ارتباط با فرزند
  • شناختن انواع روش های تربیتی
  • شناختن تربیت همه بعدی فرزندان
  • آشنایی با تربیت جنسی و رسانه ای فرزندان




درباره درس

هر چه جلوتر می رویم، متوجه این واقعیت تلخ می شویم که با گسستی نسلی مابین والدین و فرزندان نوجوان و جوان آن ها مواجه هستیم. این گسست، خود را به وضوح در حوزه های سیاسی، فرهنگی و اجتماعی نشان می دهد. اما یکی از نخستین جاهایی که شاهد بروز آثار این پدیده هستیم، خانواده و روابط والدین و فرزندان می باشد. یکی از بزرگترین آرزوهای هر پدر و مادری، داشتن فرزندی صالح و نیک است. اما این آرزو، محقق نمی شود مگر اینکه والدین، فهمی درست از واقعیت های زندگی و بایسته های تربیت و روش های تربیتی داشته باشند. برای مثال آیا می دانستید، اساس تربیت، بر محبت است؟ آیا با سه مرحله رشد تدریجی فرزندتان یعنی مرحله ریاست، بندگی و وزارت آشنا هستید؟ آیا می دانستید، شکل ابراز محبت به کودک، در این سه مرحله متفاوت است؟ اگر شما پاسخ سؤالاتی این چنینی را نمی دانید، این بدان معناست که شما نیازمند بالا بردن سواد نظری و مهارتی خود در زمینه ارتباط با فرزندان خود می باشید. نحوه صحیح ارتباط با فرزند، همیشه یکی از دغدغه‌های اصلی والدین آگاه بوده است. برای رسیدن به نتیجه مثبت، پدر و مادر به عنوان دو بال کودک به یادگیری مهارت‌های تعامل با فرزند نیاز دارند. رابطه خوب والدین و فرزند چیزی نیست که از ابتدا به خودی خود به وجود بیاید. شاید تا زمانی که فرزند در دوره نوزادی به سر می‌برد بتوانید به او عشق فراوان بدهید و ممکن است تصور کنید که رابطه بدون نقصی با او دارید. مشکل اصلی زمانی خود را نمایان می‌کند که کودک قدرت تکلم پیدا می‌کند و می‌تواند تا حدی از خودش اختیار داشته باشد. والدین آگاه باید بدانند رنجاندن و ناراحت کردن نمی‌تواند راه درستی برای هدایت فرزندشان و برقراری ارتباط موثر باشد. شما باید فرزند خود را از نظر ویژگی‌های شخصیتی، بلوغ و روند تکامل بشناسید تا بتوانید او را درک کرده و بدون کنترل مستقیم و با یادگیری مهارت‌های ارتباطی صحیح، فرزندی هدفمند پرورش دهید. ارتباط با فرزند پایه و اساس شخصیت، انتخاب‌های زندگی و رفتار کلی کودک را می‌سازد و همچنین می‌تواند بر قدرت سلامت اجتماعی، جسمی، روانی و عاطفی او تأثیر بگذارد. بالعکس کودکانی که رابطه خوبی با والدین خود ندارند بیشتر در معرض اختلالات روانی، افت تحصیلی، خشونت درونی، افسردگی و کمبود عزت نفس هستند. دوره آموزشی ارتباط با فرزند به شما کمک می‌کند تا قدمی درست در راستای رسیدن به تعاملی بهتر با کودکتان بردارید.

این درس تحت عنوان «قواعد تربيتی برای ارتباط بهینه با فرزندان» در 6 جلسه توسط استاد سجاد مهدی زاده ارائه شده است. هدف اصلی این درس، آشنا کردن مخاطبان با بایدها و نبایدهای تربیت است. شما در این درس، با تعریف تربیت و روش های درست تربیتی آشنا خواهید شد و شیوه هایی برای مدیریت جسم و روان کودک خود خواهید آموخت. با گذراندن این درس، شما نقشی فعال در مدیریت لحظه های خواب و بیداری فرزندتان از مدیریت تغذیه تا اصول بهداشتی آن ها ایفا خواهید نمود. شما این چنین، به تربیت همه جانبه فرزندتان، از تربیت جنسی گرفته تا تربیت رسانه ای، دست خواهید یافت. شما با این کار، کودکتان را در برابر آسیب های زندگی معاصر، واکسینه خواهید نمود و زمینه را برای تبدیل او به انسانی متعادل و دارای ثبات شخصیت، فراهم خواهید نمود.


سرفصل‌ها
لطفا وارد شوید و در درس ثبت نام کنید
آموزش ارتباط مثبت و سازنده با فرزندان | توصیه های اساسی به والدین برای ارتباط با فرزندان

راهکاری اساسی و تکنیک های مهم در ارتباط با ارتباط با فرزند را از در این دوره آموزشی یاد بگیرید ؛ ارتباط خود با فرزنتان را بهینه و بهبود ببخشید