تکنیک‌های حل تعارض در روابط زوجين

تکنیک‌های حل تعارض در روابط زوجين


124 دقیقه

6 جلسه
شعار درس

بي شك فاصله تا زندگی آرام، چند ثانيه آگاهيست

اهداف درس
  • آشنایی با تعریف تعارض و علل آن 
  • آشنایی با عوامل ایجاد کننده تعارض
  • شناخت راهکارهای کارآمد و ناکارآمد حل تعارض
  • شناخت عوامل ایجاد تعارض در شرایط کرونا

 

 

 

 





درباره درس

ما آفریده شده ایم که یک زندگیِ شیرین و روبه رشد در کنار خانواده را تجربه کنیم، پس چه می شود که دچار طلاق عاطفی و واقعی می شویم و زندگی را برای خود و فرزندان مان، به جهنمی سوزان تبدیل می کنیم؟ شاید به این پرسش، اینگونه پاسخ بدهید که اختلاف و تعارض، بخشی از زندگی ما انسان هاست و راه گریزی از آن نداریم و باید به این امر طبیعی تن داد. بسیاری از مردم عقیده دارند که دعوا، نمک زندگی است و بدین سبب در پی چاره اندیشی این مشکل برنمی آیند. آن ها تنها زمانی متوجه مشکل می شوند که کار از کار گذشته و زندگی شان آنقدر نمکین شده است که دیگر قابل مزه کردن نیست. وقتی که مشاجره‌ها ادامه‌دار شود ممکن است باعث فحاشی و بی‌احترامی بین زوجین شود و به این ترتیب دیوارهای احترامی که بین آنهاست،تخریب می‌شود و حرمت‌ها شکسته می‌شود. گاهی باعث بی‌احترامی به خانواده دو طرف می‌شود و به این ترتیب ارزش دو طرف جریحه‌دار می‌شود. بنابراین پاسخ های مذکور، پاسخ هایی درست اما ناقص می باشند. نباید نگاهی آرمانی به زندگی داشت و زمین را با بهشت اشتباه نگرفت. این یک حقیقت تلخ است که در جهانی زندگی می کنیم که بر آن تضاد و تعارض حاکم است. بسیاری از چیزها از قبیل سطح تحصیلات متفاوت، مشکلات مادی، عدم تعهد، فرزندان و تربیت آنها و فاصله سنی زیاد بین زوجین باعث ایجاد مشکل و دعوا در زندگی زن و شوهر می‌شود. اما ما انسان ها محکوم و مجبور به داشتن زندگی ای پر تعارض و پر تنش نیستیم. مدیریت و کنترل تعارضات و رسیدن به زندگی ای خوب، سالم و آرام، بخشی از کاری و حقی است که به هر انسانی سپرده شده است. در واقع وجود اختلاف و تعارض در هر رابطه ای اجتناب ناپذیر است اما داشتن مهارت حل تعارض به هریک از ما کمک می کند تا بتوانیم روابط صمیمانه تری را با اطرفیان تجربه کنیم. ما می توانیم مهارتی را بیاموزیم که با یادگیری آن، تغییری اساسی در جهت بهبود زندگی مشترکمان ایجاد شود. این مهارت مهم، مهارت حل تعارض است. با کسب این مهارت، برای مثال خواهیم آموخت که در حین تعارض و بعد از هر دعوایی، کمی از همسرمان فاصله بگیریم. زیرا علم روانشناسی می‌گوید وقتی که دو طرف، عصبی می‌شوند، مغز آنها توانایی پردازش افکار را از دست می‌دهد و برای اینکه بتوانند به خوبی تصمیم بگیرند به زمان نیاز دارند.

این درس تحت عنوان « تكنيك هاي حل تعارض در روابط زوجين» در 6 جلسه و توسط دکتر میرسبحان سادات عضو انجمن روانشناسی ایران ارائه شده است. شما در این درس، با معنای تعارض و عوامل ایجادکننده آن آشنا می شوید و اصول و راهکارهایی برای حل تعارضات زندگی تان خواهید آموخت. بعد از گذراندن این درس، شما از مشکلات زندگی مشترکتان آگاه خواهید شد و اجازه نخواهید داد که این تفاوت ها، اختلافات و تعارضات به بحرانی غیرقابل حل تبدیل شوند. بیایید با یکدیگر نگاهی به گوشه ای از این درس بیندازیم. «تعارض، زمانی اتفاق می افتد که افراد صمیمی و وابسته به یکدیگر، جهان را از زاویه های متفاوتی می بینند. این اختلاف دیدگاه، گاهی به اختلاف نظر تبدیل می شود. و این اختلاف نظر و سلیقه کم کم به تعارض و سپس بحرانی مشکل ساز در زندگی تبدیل می شود».


سرفصل‌ها
لطفا وارد شوید و در درس ثبت نام کنید
دوره آموزشی حل تعارضات زوجین در زندگی مشترک

آموزش حل اختلافات بین زن و مرد در زندگی مشترک ؛ نکات مهم و حیاتی که هر زن و مرد برای داشتن یک زندگی با آرامش نیاز است که بداند