دوره استادی صعود - فصل چهارم

دوره «مهندسی تربیت دینی» تلاشی نوآورانه برای بازتعریف شیوه ارتباط تربیتی در فضای فرهنگی امروز است. برخلاف الگوی سنتی که تربیت دینی را صرفاً آموزش دینی می‌دانست، این دوره بر تلفیق آموختن و تجربه‌کردن دینداری تمرکز دارد. از بررسی انگیزه‌ها و اهداف واقعی مربی دینی تا آسیب‌شناسی وابستگی تربیتی و ... (بیشتر)
1 فراگیر تاکنون ثبت نام کرده اند!
11 جلسه
252 دقیقه
دوره استادی صعود - فصل چهارم
درباره درس

دوره «مهندسی تربیت دینی» تلاشی نوآورانه برای بازتعریف شیوه ارتباط تربیتی در فضای فرهنگی امروز است. برخلاف الگوی سنتی که تربیت دینی را صرفاً آموزش دینی می‌دانست، این دوره بر تلفیق آموختن و تجربه‌کردن دینداری تمرکز دارد. از بررسی انگیزه‌ها و اهداف واقعی مربی دینی تا آسیب‌شناسی وابستگی تربیتی و اثرات ناخواسته آن، مباحثی مطرح می‌شود که ذهن تربیت‌گر را به تأمل عمیق دعوت می‌کند. مخاطبان می‌آموزند چگونه خوش‌مزگی دین را قبل از آموزش آن بچشانند، چگونه مأمور به وظیفه باشند و نه نتیجه، و چگونه تربیت را از وابستگی و اجبار نجات دهند. این دوره با تکیه بر دیدگاه‌های روانشناسی عمل‌گرا و تجربه‌محور، مفاهیم اساسی تربیت همچون «دانش، بینش، مهارت و انگیزش» را در مسیر تبدیل علم به عمل ارائه می‌دهد تا مسیر تحول تربیتی همدلانه، موثر و پایدار شکل گیرد.

هدف کلی دوره:توانمندسازی مربیان برای تربیت دینی مؤثر با تکیه بر تلفیق تجربه و آموزش، اصلاح نگاه مأمور به وظیفه، و تحقق ارتباط تربیتی غیر وابسته در محیط فرهنگی.

ویژگی های متمایز دوره:

  • تلفیق نظریه‌های روان‌شناسی تربیتی با مفاهیم دینی.
  • تبیین تفاوت مأموریت تربیتی با منجی‌گری احساسی.
  • ارائه مدل تجربه‌محور دینداری به جای صرف آموزش.
  • تأکید بر خوش‌مزگی مفاهیم دینی پیش از انتقال آن‌ها.
  • آموزش کاربردی تبدیل علم اخلاقی به عمل روزمره.
  • آسیب‌شناسی روش‌های تربیتی وابسته و کنترل‌گر.

این دوره چه نیازی از شما برآوده می کند:

  • اصلاح هدف تربیتی در ارتباط با فرزندان و مخاطبان فرهنگی.
  • شناخت آسیب‌های تربیتی ناشی از اجبار و وابستگی.
  • آشنایی با روش‌های مؤثر در ایجاد انگیزه دینی.
  • ارتقای مهارت‌های ارتباطی همدلانه و تربیت غیر مستقیم.
  • توانایی برنامه‌ریزی تربیتی بر اساس دانش، بینش، مهارت و انگیزش.
  • آمادگی برای مدیریت تنش‌ها در مسیر تربیت دینی واقعی.

مخاطبان دوره:

  • مربیان و معلمان دینی در مدارس و مراکز فرهنگی.
  • والدینی که دغدغه تربیت دینی فرزندان را دارند.
  • مبلغان و فعالان تربیتی در مساجد و نهادهای اجتماعی.
  • پژوهشگران حوزه تربیت اسلامی و روان‌شناسی دینی.
  • مشاوران تربیتی و مشاوران خانواده.
  • طراحان دوره‌های آموزشی برای تربیت دینی در فضای فرهنگی.

با شرکت در این دوره قادر خواهید بود:

  • هدف اصلی تربیت را از منجی‌گری احساسی تمایز دهید.
  • فرآیند تبدیل علم اخلاق به عمل تربیتی را اجرا کنید.
  • شیوه تجربه‌محور دینداری را در ارتباط با مخاطب پیاده‌سازی کنید.
  • از وابستگی تربیتی در تعاملات شخصی و اجتماعی پرهیز کنید.
  • زبان تربیتی موثر و خوش‌مزه‌سازی مفاهیم دینی را به‌کار ببرید.
  • تربیت را در شرایط واقعی زندگی نهادینه‌سازی کنید.
رایگان!
1 فراگیر تاکنون ثبت نام کرده اند!

اهداف درس

  • اهداف ارتباطی خود با مخاطب تربیتی را بازنگری و اصلاح کنید.
  • شیوه تبدیل علم اخلاقی به عمل رفتاری را تمرین کنید.
  • نقش تجربه‌محور دینداری را در فرآیند تربیت به‌کار ببرید.
  • نگاه مأمور به وظیفه را جایگزین نگاه نتیجه‌محور کنید.
  • آسیب‌های تربیت وابسته را تحلیل و راهکارهای جایگزین را پیشنهاد کنید.
  • مؤلفه‌های دانش، بینش، مهارت و انگیزش را در طراحی برنامه تربیتی لحاظ کنید.