مطالعات آمریکا شناسی

مطالعات آمریکا شناسی


170 دقیقه

6 جلسه
شعار درس

آگاهانه 

مرگ بر آمریکا بگو

اهداف درس
  • آشنایی با وضعیت اجتماعی آمریکا
  • شناخت وضعیت سیاسی آمریکا
  • آشنایی با گروه های مخالف ایران در آمریکا
  • شناخت وضعیت فرهنگی و اقتصادی آمریکا




درباره درس

«دشمن را بشناسید، یکی از خطراتی که هر ملّتی را تهدید میکند این است که دشمنِ خودش را نشناسد، دشمنِ خودش را دشمن نداند؛ یا دوست بداند یا بی‌طرف بداند؛ این خطر خیلی بزرگی‌ است. این خواب‌رفتگی است». این سخنان مقام معظم رهبری، بر اهمیت موضوع دشمن شناسی دلالت دارد. از آن جاکه آمریکا، مهم ترین دشمن ما به حساب می آید، دشمن شناسی، در وهله نخست، همان آمریکاشناسی است. این سخن توسط برخی افراد مورد انتقاد قرار می گیرد. «ژستی صلح طلبانه به خود می گیرد و می گوید: من بدبین نیستم و نمی خواهم بعنوان یکی از طرفداران نظریه توطئه، نقش بازی نمایم. از کدام دشمن سخن می گویید؟ من نه تنها دشمنی نمی بینم بلکه بالعکس در همه جا صلح و دوستی می بینم. حداکثر با کشورهایی مواجه هستیم که مثل همه ما انسان ها، به دنبال حفظ منافع و حقوق خود می باشند». به راستی پاسخ یک انسان منصف به چنین سخنانی چیست؟ او با طنز به شما خواهد گفت: «در کودکی همیشه بعد از اینکه می دیدم شنگول و منگول و حبه ی انگور، در را به روی آقای گرگ باز می کنند، از ساده لوحی شان ناراحت می شدم. خوشبختانه، ناراحتی ام بعد از اینکه مادرشان کاری ناممکن می کرد و آن ها را از شکم گرگ بیرون می کشید، تمام می شد. اما وقتی بزرگ شدم، عملکرد آن ها را ستایش نمودم، آن ها حداقل چندین بار فریب حرف های گرگ را نخوردند و او را به زحمت انداختند. این در حالی است که ما انسان ها دشمن را دشمن نمی دانیم و  خود در را برای دشمن باز می کنیم». دشمنی ما با آمریکا، یک دشمنی هویتی است. خوی استکباری آمریکا که به دنبال تسخیر همه اراده های مستقل است و روحیه سلطه ستیز و عزت جوی ایرانیان با یکدیگر تطابق ندارد. ایرانیان مسلمان، از گذشته های دور دارای روحیه ای تعالی جو بوده اند و به دنبال تغییر وضعیت موجود فردی خود و وضعیت نامطلوب داخلی و بین المللی جهان بوده اند. هم اکنون، نظام سلطه موجود در جهان، تحت فرماندهی آمریکاست. در چنین نظامی، حتی قدرت های بزرگ نیز از مقابله با خواست آمریکا تا حدی واهمه دارند. این در حالی است که سلطه ستیزی و عدل گرایی ایرانیان موجب مقاومت آن ها گردیده است. راه حل مشکل در این جا، کوتاه آمدن یک طرف از هویتش می باشد؛ امری که به نظر می رسد هیچ گاه اتفاق نیفتد.

این درس تحت عنوان «مطالعات آمریکا شناسی» در 6 جلسه توسط استاد فواد ایزدی و سید هاشم میرلوحی ارائه شده است. هدف اصلی این درس ارائه شناختی از جامعه آمریکا آن گونه که هست می باشد. اساتید این هدف را با تشریح وضعیت اجتماعی، فرهنگی و سیاسی آمریکا و نشان دادن گروه های سیاسی مخالف ایران در این کشور به پیش می برند. پیش فرض اساتید این درس این است که علی رغم غلظت احساسی دشمنی ما با آمریکا در زمینه ی کارشناسی و شناخت آمریکا دچار ضعف هستیم. بیایید با یکدیگر نگاهی به گوشه ای از سخنان استاد بیندازیم. «چرا ما آمریکا را مطالعه می کنیم؟ 1) چون با این کشور درگیر هستیم. حالا تقابل داشتیم. حتی اگر تعامل هم داشته باشیم به هر حال باید این کشور را بشناسیم. 2) آمریکا، حضوری فکری و فرهنگی در داخل ایران دارد. هدف این درس سیاه نمایی یا سفیدنمایی نیست. هدف ما شناسناندن آمریکا همان گونه که هست می باشد».


سرفصل‌ها
لطفا وارد شوید و در درس ثبت نام کنید
مطالعات آمریکا شناسی | ecnahad.ir

«دشمن را بشناسید، یکی از خطراتی که هر ملّتی را تهدید میکند این است که دشمنِ خودش را نشناسد، دشمنِ خودش را دشمن نداند؛ یا دوست بداند یا بی‌طرف بداند؛ این خطر خیلی بزرگی‌ است. این خواب‌رفتگی است.». این سخنان مقام معظم رهبری، بر اهمیت موضوع دشمن شناسی دلالت