مسائل اقتصادی و تربیتی در خانواده

مسائل اقتصادی و تربیتی در خانواده


146 دقیقه

6 جلسه
شعار درس

از مدیریت خانواده تا خانواده ی با برنامه

اهداف درس
  • آشنایی با مدیریت اقتصادی خانواده
  • شناختن مدیریت مصرف و هزینه های خانواده
  • آشنایی با تعریف و اهداف تربیت
  • شناختن روش های تربیتی مختص هر دوره ی رشد




درباره درس

کسی که در مسیری درست قرار گرفته باشد، خواه ناخواه، زمانی به مقصدش خواهد رسید؛ حتی اگر از سرعت کافی برخوردار نباشد. اما کسی که در مسیری اشتباه گام گذاشته است، او هیچ گاه به مقصد نخواهد رسید؛ حتی اگر بهترین عملکرد را داشته باشد. مدیریت، هنر آگاهی از مقصد و مسیر و بالا بردن توان خود برای پیمودن این راه و رسیدن به آن مقصد است. همه انسان ها به نوعی به دنبال مدیر شدن و مدیریت هستند. یکی به دنبال مدیریت خود و جسم و ذهن و روانش می باشد. دیگری، به فراتر از این می اندیشد و  به دنبال کنترل جامعه خود و مدیریت و اداره ی آن است.یکی نیز، راه میانه را در پیش گرفته و  به دنبال، مدیریت بهتر خانه و خانواده ی خود و اعضای آن می باشد. او پا به دانشگاه می گذارد و رشته ها و گرایش های بسیاری از علوم ریاضی، تجربی، انسانی و سایر علوم را مشاهده می کند. او متأسفانه علمی را نمی یابد که مستقیماً به این موضوع پرداخته باشد. در چنین محیطی و فضای جامعه، بیش تر از مدیریت جامعه سخن گفته می شود. او فراتر از بحث های اقتصادی در باب تورم و نقدینگی، به دنبال مدیریت اقتصادی خانواده خود می باشد. او نیاز جدی و واقعی به مدیریت اقتصادی خانواده خود از قبیل مدیریت مصرف و هزینه های آن دارد، اما راه و راهنمایی نمی یابد. او به دنبال مدیریت فرهنگی و تربیت فرزندانش برمی آید و این نیازش برآورده نمی شود. اما همیشه، این گونه بوده است؟ پاسخ این پرسش، منفی است. بزرگان دینی و اندیشمندان پیشین ما، تدبیر منزل را یکی از مهم ترین شاخه های دانش و حکمت عملی و مورد نیاز برای هر کس می دانستند. اگر نگاهی مذهبی و نقلی دارید، بعنوان یک مسلمان، تا چه حدی به روایات ائمه در باب تدبیر درست منزل آگاهید؟ اگر نگاهی ملی و عقلی دارید، بعنوان یک ایرانی، تا چه حد از نظریات اندیشمندانی همچون فارابی و ابن سینا در باب تدبیر و اداره ی مطلوب خانواده آگاهی دارید؟. درس حاضر، مقدمه ای برای شروع پاسخ دادن به نیازها و دغدغه های پیشین است. اگر خود را نیازمند به شروع مطالعه در باب نحوه مدیریت خانواده از جهت اقتصادی و تربیتی دانسته اید، حتماً این درس را از دست ندهید.

این درس توسط استادان دکتر رزاقی و قائمی در 6 جلسه ارائه شده است. هدف اصلی اساتید، تبیین بیش تر بحث مدیریت خانواده در دو زمینه اقتصادی و تربیتی است. مدیریت معمولی شامل کسب سود و بهره وری است ولی هدف تشکیل خانواده، فراتر از این مقولات، عشق و عاطفه و تعادل روانی نیز هست. در مدیریت خانواده، بحث بر سر این است که از لحاظ دینی، اقتصادی، سیاسی، اجتماعی و فرهنگی و ... چگونه بچه را تربیت کنیم. اساتید این هدف مهم را از طریق پرداختن به موضوعاتی از قبیل مدیریت هزینه های خانواده، اصلاح الگوی مصرف خانوار، تأثیر سبک زندگی بر مصرف و هزینه های خانواده، وخانواده مصرف گرا و تولیدگرا، تعریف و اهداف تربیت، مراحل مختلف رشد کودک و روش های تربیت مختص به هر دوره به پیش می برند.


سرفصل‌ها
لطفا وارد شوید و در درس ثبت نام کنید
دوره آموزشی مسائل اقتصادی و تربیتی در خانواده

این دوره به مدیریت اقتصادی و تعریف و اهداف تربیت می پردازد و سعی دارد به اصلاح الگوی مصرف خانواده و تربیت فرزندانی صالح به خانواده‌ها کمک نماید.