مدیریت هیجان


02:50

زندگی بدون غم و ترس و اشک بی روح است. با مدیریت هیجاناتت به خودت روح ببخش.


6 جلسه
اهداف درس
  • 1- دانستن ارتباط هیجانات با سلامتی 2- آشنایی با نقش خانواده در هیجانات 3- کسب نحوه ابرازگری هیجانات مثبت و منفی





درباره درس

روزی به یک مرکز مشاوره مراجعه کردم در سالن انتظار با خانم جوانی مواجه شدم که صورتش از شدت عصبانیت ملتهب شده بود و دندان قروچه می رفت، حس کنجکاوی روانشناسی ام گل کرد گفتم برم ببینم چه اتفاقی افتاده است؟ بعد از احوال پرسی پرسیدم: چی شده ؟ بدون هیچ مقدمه ای شروع به شرح وقایع کرد ،من از دست این بچه ها و شوهرم خسته شدم سر هر رفتار کوچیک و بزرگشون  از جمله نحوه غذا خوردن ،لباس پوشیدنشون و مهمونی رفتنشون باید حرص بخورم یا با هربار دیر اومدن شوهرم کارمون به جرو بحث میکشه بعد از اینکه  صحبتهاش تمام شد صورتم را که برگرداندم متوجه دختر خانمی که همراه مادرش بود شدم، از اوضاع و احوال دخترخانم مشخص بود که مضطرب و نگران است ،  مادرش بدون اینکه من چیزی بپرسم سری تکان داد! یک هفته دیگه باید کنکور بدهد ولی مدتیه از شدت استرس نمی تواند بخوابد،غذا بخورد و حالت تهوع بهش دست می دهدو نمی تواند درسها را با تمرکز مطالعه کند .

آری؛ همه این معضلات  به هیجانات انسان برمی گردد. سوال پیش می آید آیا این هیجانات همیشه بد است ؟ نه اتفاقا اگر این هیجانات کنترل شده ومنطقی باشد برای پیشرفت و موفقیت  انسان در تحصیل،شغل و زندگی بسیار موثر است و او را به هدف مطلوب نزدیک می کند .

برای آشنایی بیشتر با مفهوم و انواع هیجان و نحوه مدیریت هیجانات به درس مدیریت هیجان مراجعه نمایید.

در اینجا توضیح اجمالی درباره سرفصل های درس داده می شود:

 

مفهوم هوش هیجانی

 

متخصصان در سالهای اخیر برخلاف سابق که در مطالعات خود برروی هوش شناختی تمرکز داشت تاکید بر هوش هیجانی دارند .این در حالی است که  اختلاف نظرهای زیاد بین روانشناسان و متخصصان روانکاو در مفهوم هوش هیجانی  وجو دارد  به همین خاطر نمی توان تعریف مشخصی برای آن منظور کرد

تعریف هیجانات:  هماهنگی احساس با ابعاد روحی،روانی و رفتاری که باعث بوجود آمدن واکنش های هیجانی می شود

بری مفهوم هوش هم با چنین تعابیر گوناگونی روبرو هستیم ؛ هوش به مجموعه توانمندیهایی که انسان را برای امور هدفمند با تفکر منطقی با محیط ارتباط برقرار کند..

بخش کمی از موفقیت ها به هوش شناختی وابسته است ، بخش اعظم موفقیتها در گرو مهارتهایی که هوش هیجانی را تشکیل می دهد ، هستند. در واقع هوش هیجانی از سنخ هوش اجتماعی و در بردارنده  توانایی کنترل هیجان های خود و دیگران و تفکیک بین آنها و راهبردی برای بینش و عمل است.

 

ضرورت شناخت هیجانات در زندگی

 

انسان باهوش علاوه توانمندی های شناختی بلکه از جهت هیجانی نیز باید هوش خوبی داشته باشد که این هوش مهارتهای بسیاری را در خود جمع کرده است.

مهارتهای هوش هیجانی در شرایط بحرانی با خوب فکر کردن کمک می کند تا از نابود کردن زمان و موقعیتها  بخاطر احساسات هیجانی از جمله استرس،عصبانیت و...جلوگیری نماید. کسانی که هوش هیجانی خوبی دارند بهتر می توانند در خانواده و زندگی اجتماعی با دیگران تعامل داشته باشند و اجازه نمی دهند هیجانات منفی آنها را از موفقیتهای پیش رو باز دارد، این افراد با دیگران خالصانه برخورد می کنند، بسرعت می توانندفکر خود را آرام کنند وبا این روش راههای خلاقانه پیش روی آنهاست و هیجانات منفی خود مانند ترس،نفرت،خشم و غم خود را کنترل کنند .

 

نقش هیجانات در زندگی فردی و اجتماعی ( ارتباط هیجانات با سلامتی و بیماری)

 

نتایج تحقیقات در سالهای اخیر  نشان داده که بین هوش هیجانی و زمینه برای مبتلا شدن  به انواع بیماریها روانی وجسمی همبستگی بالایی وجود دارد . هنگامی که ذهن انسان غرق در ترس، ناراحتی و اضطراب است بوسیله سیگنالهای عصبی پیام می فرستدکه از میزان مصرف انرژی برای مقابله با بیماری بکاهد و این آسیب پذیری در برابر بیماری را کاهش می دهد

 

ابراز گری هیجانات مثبت و منفی

 

ابراز گری هیجانات یکی از رویکرد های جالب در مدیریت هیجان است .این مولفه با نمایش بیرونی به روش های کلامی و غیرکلامی از قبیل حالتهای بدن، چهره و دست هیجانات مثبت و منفی را آشکار می کند که افراد در ابراز هیجانات به سه دسته تقسیم می شوند: دسته اول؛ این افراد هیجان های خود را آزادانه و بدون هیچ ترسی  از پیامدهای آن ابراز می کنند. ولی دسته دوم از ابراز هیجانات خود ممانعت می کنند و ترجیح می دهند هیجانات را درون خود خفه کنند. در این میان دسته سومی هم هستند ابرازهای هیجانی خود را مدیریت می کنند، اصول آن را می دانند ، احساسات را میشناسند وبه موقعیت زمانی و مکانی توجه می کنند ، پا را فراتر از اصول نمی گذارندو سپس یا کلمات دقیق و حساب شده احساسات خود را بیان می کنند .

افراد دسته سوم هم می توانند احساسات خود رابراحتی بشناسند و سازگاری بهتری در موقعیت های بحران زا  داشته باشند و همچنین این افراد از روابط عمومی بالایی برخوردارند و سلامت روانی و جسمی بهتری را هم تجربه می کنند

 

اصول ابراز گری هیجانات:

 

البته همانطور که در ویژگی های دسته سوم گفته شد در ابرازگری هیجانات مثبت و منفی باید به اصولی توجه کنیم که این اصول  بصورت اجمالی در نمودار قابل نمایش هست و برای آگاهی از توضیحات بیشتر به جلسه پنجم و ششم این درس مراجعه شود:

 

نمودار (1)

نمودار 1- اصول ابراز گری هیجانات مثبت                              نمودار 2- اصول ابراز گری منفی

 

 

نقش خانواده در مدیریت هیجانات

 

از آنجایی که خانواده یکی از ارکان مهم نظام اجتماعی است و نخستین پایگاه شکل گیری باورها ، بینش و ارزشهای انسانی است . در خانواده بدلیل ارتباطات عمیق میان فردی، جو عاطفی حاکم بر آن می تواند در بهبود بخشی و یادگیری مهارتهای کنترل هیجانات اعضای خانواده بالاخص کودکان و نوجوانان نقش موثری داشته باشد

نقش خانواده در مدیریت هیجانات منفی

نقش خانواده در تقویت  هیجانات مثبت

ثبت انواع هیجانات

تقویت هیجانات مثبت با ترغیب و انگیزه دادن

تعیین شدت تاثیر گذاری هیجانات بر افراد

تشویق افراد به ابراز گری هیجانات مثبت 

ثبت تجربه زیسته خود هنگام مواجهه با هیجانات منفی

ایجاد ارتباط کلامی و غیر کلامی گاه و بیگاه شادکامی

ایجاد فضایی بدون سوگیری و قضاوت  برای ابراز هیجانات منفی کودکان و نوجوانان

ارائه الگویی مثبت

آگاهی بخشی درباره نحوه تاثیر هیجان های منفی بر رفتارها

آموزش شیوه های صحیح ابراز هیجانات

آموزش نحوه تشخیص هیجانهای منفی خود و دیگران و اختلالات ان از قبیل گوش به زنگی،حساسیت و تحریک پذیری با شدت بالا

ایجاد  گعده های خانوادگی هفتگی برای ابراز احساسات

 

 


سرفصل‌ها
لطفا وارد شوید و در درس ثبت نام کنید

فرم ارسال نظر