گفتارهایی پیرامون ولایت فقیه

گفتارهایی پیرامون ولایت فقیه


242 دقیقه

جلسه
شعار درس

 چقدر ولایت مداری؟

عیار شیعه بودنت را بسنج

اهداف درس
  • آشنایی با اصل ولایت فقیه از نگاه برخی علمای شیعه
  • شناخت انواع ولایت افتاء، قضا و اجرا
  • شناخت ضرورت تشکیل حکومت اسلامی در عصر غیبت
  • آشنایی با شبهات رایج درباره ولایت فقیه و پاسخ آن ها




درباره درس

دنیا از منظر جهان بینی ارائه شده در دین اسلام، یک محل فتنه یا آزمایش است. همچون یک کلاس درس، قرار است در این جا غربال گری صورت گیرد و انسان ها و ملل دانا، باتقوا و صابر به درجات بالاتری نائل گردند. هر یک از انسان ها و ملت ها با چیزهایی امتحان می شوند. اگر از شما بپرسیم انسان ها با چه چیزهایی آزمایش می شوند؟ به راحتی کلام وحی را تکرار خواهید نمود: «به حقیقت، اموال و فرزندان شما اسباب فتنه و امتحان شما هستند». ما انسان ها، علاوه بر زندگی فردی، دارای زندگی اجتماعی نیز هستیم و شخصیتی اجتماعی نیز داریم. ما در این دنیا در جامعه ای زندگی می کنیم و در آن دنیا نیز با ملت و امت خود محشور می شویم. حال می توان دوباره سؤال پیشین را تکرار نمود. به راستی ما بعنوان یک موجود اجتماعی، با چه چیز یا چیزهایی امتحان می شویم؟ به عبارت دیگر، قرار است عیار ما بعنوان یک ملت با چه چیزی سنجیده شود؟ حکومت و سیاست و به عبارت بهتر امامت یا ولایت سیاسی همان عرصه ای است که ما بعنوان ملت شیعی در آن امتحان می شویم. هر امتحانی بعد از یک ادعا مطرح می شود و امتحان، خود وسیله ای برای سنجش درست یا نادرست بودن آن ادعاست. ما بعنوان یک ایرانی، ادعای بزرگی نموده ایم. ما ادعا نموده ایم شیعه و دوستداران علی (ع) هستیم، ولایت مدار و ملت امام حسینیم. این بدان معناست که ما انسانی دین دار و موحد هستیم که ضمناً به نبوت پیامبر اسلام نیز کاملاً ایمان داریم. ما همچنین به امامت ائمه معصوم و استمرار امامت آن ها در عصر غیبت باور داریم. عقل و شرع به ما ثابت می کند که هم اکنون، استمرار مذکور در قالب بحث ولایت فقیه صورت می گیرد. در چنین وضعیتی، ولایت مدار بودن یا نبودن، آن چیزی است که قرار است با آن عیار وجودمان و صدق یا کذب ادعایمان اثبات شود.  بحق بحث ولایت فقیه،‌ یکی از جالبترین و بحث‌برانگیزترین موضوعاتی است که در دوران غیبت مطرح بوده است. همه فقها، ولایت فقیه را امری مسلم می دانسته اند. به هیچ‌وجه نباید تصور کرد که این بحث فقط به بعد از پیروزی انقلاب اسلامی برمی‌گردد زیرا سابقه این بحث به قرنها پیش برمی‌گردد و در نگاه علمای شیعه متفاوت به نظر می‌رسد. همین تفاوت‌ها تاکنون، این موضوع را از نظر آگاهان اندیشه‌های سیاسی اسلام تازه و جذاب کرده است.

 این درس تحت عنوان «گفتارهایی پیرامون ولایت فقیه» در 10 جلسه توسط استاد رحیم‌پور ازغدی ارائه شده است. ایشان در این درس ضمن پرداختن به پیشینه تاریخی و ضرورت موضوع ولایت فقیه، به مقایسه انواع ولایت در نگاه علمای شیعه پرداخته و جایگاه ولایت فقیه در اندیشه های علمای شیعه را با آراء امام خمینی (ره) مقایسه کرده است. استاد سپس به بحث ضرورت تشکیل حکومت اسلامی در عصر غیبت و بررسی نظرات موافقین و مخالفین آن پرداخته، رابطه جمهوریت و مشروعیت را شرح داده و به مهم ترین شبهات و سوالات پیرامون این موضوع پاسخ داده است. بیایید با یکدیگر نگاهی به گوشه ای از سخنان استاد بیندازیم. «می گویند که هم فقها و هم بعضی از ائمه، حتی با اینکه امکان تشکیل حکومت هم بوده، حکومت تشکیل نداده اند. این غلط است. دوره امام صادق (ع) دوره انتقال قدرت به بنی عباس و بهترین موقعیت است. در چنین موقعیتی امام به یکی از یارانش می گوید: اگر به تعداد بزهای گله ات آدم داشتم قیام می کردم».


سرفصل‌ها
لطفا وارد شوید و در درس ثبت نام کنید
گفتارهایی پیرامون ولایت فقیه

بحث ولایت فقیه،‌ یکی از جالبترین و بحث‌برانگیزترین موضوعاتی است که در دوران غیبت مطرح بوده و به هیچ‌وجه نباید تصور کرد فقط به بعد از پیروزی انقلاب اسلامی برمی‌گردد؛ سابقه این بحث به قرنها پیش برمی‌گردد و در نگاه علمای شیعه متفاوت به نظر می‌رسد. همین تفاوت