9 جلسه
شعار درس

دانش خانواده

راه هدایت غریزه

اهداف درس
  • آشنایی با معیار انتخاب همسر
  • شناخت آسیب های ارتباط آزاد با جنس مخالف
  • شناخت مسائل حقوقی خانواده
  • آشنایی با راهکارهای تحکیم خانواده




درباره درس

«و از نشانه‌های او اینکه همسرانی از جنس خودتان برای شما آفرید تا در کنار آنان آرامش یابید، و در میانتان مودّت و رحمت قرار داد». نوجوانی با حیاست. به تازگی دریافته است که برخلاف دوران کودکی، گرایش خاصی به جنس مخالف پیدا نموده است. نیاز جنسی و عاطفی اش فعال شده است و او را به سوی جنس مخالف می کشاند. به دلیل این گرایشات، در خود احساس نوعی عذاب وجدان می کند. جوانی سرکش است. تجربیات متعددی در روابط با جنس مخالف را تجربه کرده است. به آن نوجوان باحیا می نگرد، می خندد و می گوید: خودشناسی داشته باش. با چه چیزی می جنگی. چرا با خودت می جنگی. این نیازی است طبیعی که طبیعت در وجود همه انسان ها قرار داده است. بگذار، این نیازت ابراز وجود کند. بگذار این غریزه ات شکوفا شود». نظرتان در باب این دو نفر و سخنان و رویکردشان چیست؟ آیا می دانستید، سخن جوان مدنظر تا حدی درست است. آیا می دانستید، رفتار نوجوان بالا، تا حدی اشتباه است. سخن آن جوان از این جهت درست است که نیاز جنسی و گرایش دختران و پسران به یکدیگر، نیازی کاملاً طبیعی و بهنجار است و نیاز نیست که بروز این گرایشات، سبب عذاب وجدان در ما انسان ها شود. ذهن جوان داستان ما هنگامی به خطا می رود که نتیجه گیری نادرستی از این واقعیت دارد. او نمی داند که انسان فرزند بالغ و رشید طبیعت است و به مرحله ای رسیده است که دیگر نیازی به سرپرستی مستقیم طبیعت و اینکه غریزه او را هدایت کند، ندارد. او باید با عقل خود زندگی کند و نیازهایش را سامان بخشد. این سخن در باب غریزه جنسی نیز صادق است. دانش خانواده و جمعیت، مجموعه دانایی ها و توانایی های لازم برای هدایت درست تمایل طبیعی انسان به جنس مخالفش می باشد. فرد با مسلح شدن به چنین دانش مفیدی، می تواند چنان سامانی به غریزه جنسی اش بدهد که کمال آفرین باشد و منفعت پایداری برای او داشته باشد. او با این دانش، ضمن پذیرش این گرایش طبیعی اش، همچون یک انسان و نه حیوان، به نیاز جنسی اش پاسخ می دهد. درس دانش خانواده، مرحله به مرحله با شما از قبل از ازدواج تا ازدواج و از تشکیل خانواده تا آوردن فرزند همراه می گردد تا سامانی عقلی، دینی و انسانی به زندگی تان بدهید.

این درس تحت عنوان «دانش خانواده-بخش اول» در 9 جلسه توسط استاد آیت اللهی ارائه شده است. این درس مطابق کتاب دانش خانواده و جمعیت بوده و ابتدائاً از تعریف خانواده و نحوه‌ی شکل‌گیری آن آغاز شده است و سپس به آسیب‌های ارتباطات آزاد دختر و پسر و درطرف مقابل آن، فواید و موانع ازدواج پرداخته است. معیار انتخاب همسر، معیارهای انتخاب در ازدواج مجدد، اصول حاکم بر خانواده، مسئولیت های همسران نسبت به یکدیگر، مسائل حقوقی اعضای خانواده، حقوق اختصاصی مردان و زنان و راهکار‌های تحکیم خانواده از دیگر مباحث مهم پرداخته شده در این درس می‌باشد. بیایید با یکدیگر نگاهی به گوشه ای از این درس بیندازیم. «بارها دیدیم که مرد روستایی گاوش را فروخته و خرج تحصیل فرزندش کرده است. این تحصیل واجب نیست. بر فرزند بالغ، واجب است نیازمندی های خود را خودش تأمین نماید».


سرفصل‌ها
لطفا وارد شوید و در درس ثبت نام کنید
کتاب دانش خانواده(خانم آیت اللهی) - بخش اول

این درس مطابق کتاب دانش خانواده و جمعیت بوده و ابتداً از تعریف خانواده و نحوه‌ی شکل‌گیری آن آغاز شده است و سپس به آسیب‌های ارتباطات آزاد دختر و پسر و درطرف مقابل آن، فواید ازدواج پرداخته است.