3 جلسه
شعار درس

.

اهداف درس
  • آشنایی با اندیشه‌ها و آموزه‌های اصیل و ژرف بزرگان در حوزه‌های مختلف و ترویج فرهنگ ایثار، شجاعت و عدالت‌خواهی
  • این درس برای تمام کسانی است که به دنبال یافتن حقیقت و سعادت در زندگی هستند، مناسب است. همچنین برای تمامی کسانی که به دنبال درک عمیق‌تر از مفاهیم انسانی، فلسفی، اخلاقی و دینی هستند، پیشنهاد می شود.
  • داشتن روحیه‌ی پرسشگری و علاقه به تفکر و مطالعه در فهم بهتر این درس مفید خواهد بود.




درباره درس

در گذرگاه تاریخ بشریت، همواره ستارگان درخشانی بوده‌اند که با تابش انوار حکمت و معرفت، مسیر زندگی انسان‌ها را روشن ساخته‌اند. این درس با عنوان "چشمه‌ها"، بر آن است تا با بهره‌گیری از گنجینه‌ی گران‌بهای سخنان و اندیشه‌های این فرهیختگان، سفری ژرف به اعماق وجود انسان و یافتن گوهر حقیقت و سعادت را آغاز کند.

در دنیای پرهیاهوی امروز که انسان در سیلاب بی‌امان اطلاعات گاه نادرست و گمراه‌کننده غوطه‌ور است، بیش از هر زمان دیگری نیازمند قطب‌نمای معرفت و چراغ راهی است تا او را در پیمایش مسیر پرپیچ‌وخم زندگی یاری رساند. درس "چشمه‌ها"، با ارائه‌ی گزیده‌ای از اندیشه‌ها و آموزه‌های اصیل و ژرف بزرگان، به دنبال آن است که نقشی بسزا در ایفای این رسالت خطیر ایفا کند. و تشنگان حقیقت را به سرچشمه‌های زلال معرفت رهنمون سازد.

محتوای درس:

این دروره شامل  3 بخش اصلی است که هر کدام دریچه‌ای نو به سوی چشمه های  اندیشه‌ و تجربیات ارزشمند بزرگان در حوزه‌های مختلف می‌گشاید:

با بزرگان دینی و علمی: در این  جلسه به برسی سخنان و آموزه‌های بزرگان علم و عرفان در زمینه‌های مختلف اخلاقی، معنوی و ... پرداخته می‌شود. با مطالعه و تامل در این آموزه‌ها، در مسیر ارتقای فضایل اخلاقی و تعالی روحی گام برداشته و معنای حقیقی سعادت و رستگاری را درک خواهید کرد.

با دانشمندان:

 این  جلسه به بررسی نظرات و دستاوردهای دانشمندان برجسته در زمینه‌های مختلف علمی که در پرتو تعهد و از خودگذشتگی به پیشرفت علم و دانش در کشورمان و ایجاد تحولات سیاسی و اجتماعی یاری رساندند اختصاص دارد. با مطالعه و تحلیل این نظرات، ضمن آشنایی با مرزهای دانش بشری، درک عمیق‌تر و دقیق‌تری از مفاهیم علمی و نقش آن در تحولات اجتماعی و سیاسی به دست خواهید آورد. در این میان به رابطه‌ی علم و انقلاب و فداکاری‌هایی که دانشمندان در راه اعتلای علم و دانش برای کشور خود محتمل شده‌اند نیز خواهیم پرداخت.

با هنرمندان:

در این  جلسه به واکاوی سخنان و آثار هنرمندان برجسته در عرصه‌های گوناگون مانند ادبیات، نقاشی و... پرداخته می‌شود. در این مسیر، با ژرفای اندیشه و ظرافت تفکر این هنرمندان آشنا شده و دریچه‌ای نو به سوی درک عمیق‌تر مفاهیم انسانی و فلسفی می‌گشاید.

 

هدف کلی درس:

آشنایی با اندیشه‌ها و آموزه‌های اصیل و ژرف بزرگان در حوزه‌های مختلف و ترویج فرهنگ ایثار، شجاعت و عدالت‌خواهی

این درس برای تمام کسانی است که به دنبال یافتن حقیقت و سعادت در زندگی هستند، مناسب است. همچنین برای تمامی کسانی که به دنبال درک عمیق‌تر از مفاهیم انسانی، فلسفی، اخلاقی و دینی هستند، پیشنهاد می شود.

داشتن روحیه‌ی پرسشگری و علاقه به تفکر و مطالعه در فهم بهتر این درس مفید خواهد بود.


سرفصل‌ها
لطفا وارد شوید و در درس ثبت نام کنید