نوجوان در ارتباط با والدین

درباره درس
این دوره،دورهای آموزشی برای والدین، مربیان، و فعالان حوزه تربیت و رشد روانی نوجوانان می باشد. این دوره به بررسی دقیق ماهیت ارتباطات نوجوانان با خانواده، دوستان و اجتماع میپردازد. بر پایهی آموزههای علمی، روانشناختی و فرهنگی، شرکتکنندگان با ابعاد کلامی، غیرکلامی، احساسی و اجتماعی ارتباط آشنا میشوند. دوره تلاش دارد تا بینش عمیقتری نسبت به «هویتیابی نوجوان»، تأثیرپذیری از دیگران، و مهارتهای ارتباطی آگاهانه ایجاد کند. شرکتکننده میآموزد چگونه به نوجوانان کمک کند تا خودآگاهتر، متعادلتر و مؤثرتر در ارتباطات خود ظاهر شوند و بتوانند تمایز میان بخش "خودی" و "غیرخودی" شخصیت خود را بشناسند.
هدف کلی دوره:کمک به والدین و مربیان برای درک علمی و عملی فرآیند ارتباط نوجوانان و توانمندسازی آنها در جهت هدایت سازنده روابط میانفردی نوجوانان.
ویژگی های متمایز دوره:
- بهرهگیری از رویکرد میانرشتهای روانشناسی، جامعهشناسی و تربیتی.
- توجه ویژه به ارتباط غیرکلامی و زبان بدن در نوجوانان.
- ارائه مثالهای واقعی از چالشهای ارتباطی در دوران نوجوانی.
- معرفی ابزارها و تمرینهای عملی برای تقویت مهارتهای ارتباط.
- پرداختن به «هویتیابی» نوجوان در بستر ارتباط.
- استفاده از مفاهیم فرهنگی-دینی در تحلیل پدیدههای ارتباطی.
این دوره چه نیازی از شما برآوده می کند:
- رفع سردرگمی در تعامل مؤثر با فرزند نوجوان.
- تقویت درک از تفاوتهای احساسی و رفتاری نوجوانان.
- آشنایی با روشهای علمی در تحلیل روابط نوجوان.
- کمک به حل تعارضات ارتباطی میان نوجوان و والدین.
- فراهمسازی پایه علمی برای هدایت تربیتی آگاهانه.
- افزایش اعتماد به نفس در همراهی با روند رشد ارتباطی نوجوان.
مخاطبان دوره:
- والدین دارای فرزندان ۱۲ تا ۱۸ سال.
- مشاوران و روانشناسان مدارس.
- مربیان تربیتی و دینی
- معلمان دوره متوسطه.
- دانشجویان رشتههای روانشناسی و علوم تربیتی.
- فعالان حوزه فرهنگی-اجتماعی با تمرکز بر نوجوانان.
با شرکت در این دوره قادر خواهید بود:
- تفاوتهای ارتباط کلامی، غیرکلامی و احساسی را درک کنید.
- رفتار نوجوان را در بستر شبکه ارتباطیاش تحلیل کنید.
- ابزارهای درک و همراهی مؤثر با نوجوان را بهکار گیرید.
- در انتقال پیامها، دقت و آگاهی بیشتری داشته باشید.
- اعتماد نوجوان را در فرآیند ارتباط تقویت کنید.
- تعاملات نوجوان را در قالب یک سیستم پویا ارزیابی کنید.
مدرس

علی اصغر احمدی
استادیار روانشناسی دانشگاه تهران
اهداف درس
-
مهارت تحلیل زبان بدن و نشانههای غیرکلامی را توسعه دهید.
-
توانایی تفکیک افکار برگرفته از خود و دیگران را در نوجوانان ایجاد کنید.
-
آگاهی از ظرفیتهای ارتباط احساسی و قلبی را افزایش دهید.
-
رویکرد فعالانه در گفتوگوهای والد-نوجوان را تقویت کنید.
-
ذهنیت ارتباطی نوجوان را در مسیر شناخت خویشتن هدایت کنید.
-
راهبردهای تربیتی مؤثر در زمینه ارتباط را طراحی و اجرا کنید.