درباره درس
آیا میدانید که پرسیدن سوالات خوب، یکی از مهمترین مهارتها برای یادگیری عمیق است؟
در این درس، همراه با دکتر احسان طوفانینژاد و همکارانش، به بررسی مهندسی پرسش در آموزش میپردازیم. با استفاده از مدلهای زبانی مرتبط با مهندسی پرسش، میتوانیم پرسشهای دقیق و مؤثری طراحی کنیم که به یادگیری بهتر دانشآموزان کمک کند.
همچنین، روشهای تشخیص پاسخهای تولید شده با هوش مصنوعی را آموزش خواهیم دید.
اهداف درس
1.درک عمیق از مفهوم مهندسی پرسش و اهمیت آن در آموزش
- دانشجویان قادر خواهند بود مفهوم مهندسی پرسش را تعریف کرده و اهمیت آن را در فرایند یادگیری توضیح دهند.
- دانشجویان به طور کامل با نقش پرسشهای دقیق و مؤثر در تحریک تفکر عمیق و یادگیری پایدار آشنا خواهند شد.
- دانشجویان قادر خواهند بود ارتباط بین مهندسی پرسش و مدلهای زبانی بزرگ را تحلیل کنند.
2. تسلط بر تکنیکهای طراحی پرسشهای موثر با استفاده از مدلهای زبانی
- دانشجویان قادر خواهند بود انواع مختلف مدلهای زبانی مرتبط با مهندسی پرسش را شناسایی و ارزیابی کنند.
- دانشجویان به صورت عملی با نحوه استفاده از این مدلها برای طراحی پرسشهای باز، بسته، تحلیلی، ارزیابی و سایر انواع پرسشها آشنا خواهند شد.
- دانشجویان میتوانند با استفاده از این تکنیکها، پرسشهایی طراحی کنند که به آنها کمک کند تا دانش خود را عمیقتر کنند و مهارتهای تفکر انتقادی خود را تقویت کنند.
3. مهارت در تشخیص پاسخهای تولید شده توسط هوش مصنوعی
- دانشجویان قادر خواهند بود ویژگیهای متمایز پاسخهای تولید شده توسط هوش مصنوعی را شناسایی کنند.
- دانشجویان به صورت عملی با روشهای تشخیص پاسخهای تولید شده توسط هوش مصنوعی آشنا خواهند شد.
- دانشجویان میتوانند با استفاده از این مهارتها، از تولید محتوای تقلبی توسط هوش مصنوعی جلوگیری کنند و به ارزیابی دقیقتر پاسخهای دانشآموزان بپردازند.
با دستیابی به این اهداف، دانشجویان قادر خواهند بود:
- به عنوان معلم، مربی یا دانشجو، از مهندسی پرسش برای بهبود کیفیت آموزش و یادگیری استفاده کنند.
- پرسشهایی طراحی کنند که به دانشآموزان کمک کند تا به تفکر عمیقتر و یادگیری فعالتر بپردازند.
- از تولید محتوای تقلبی توسط هوش مصنوعی جلوگیری کنند.
- با تحولات جدید در حوزه هوش مصنوعی و آموزش همگام شوند.
سرفصلها
لطفا وارد شوید و در درس ثبت نام کنید