مهارتهای ارتباطی

درباره درس
آیا می دانستید از 100 درصد توجه یک انسان به انسان دیگر، 47 درصد به لبخند، 31 درصد به نگاه و 22 درصد باقیمانده به عطر و لباس و موهای طرف مقابل معطوف می شود؟ دانایی، توانایی است و این یکی از دانسته هایی که با دانستن و به کار بردن شان، می توانیم به شخصیتی تواناتر و محبوب تر تبدیل شویم. برای این کار باید ابتدا الفبای این کار را در اختیار داشته باشید. مهارت های ارتباطی، قابلیت هایی هستند که در هنگام ارسال و دریافت انواع اطلاعات، از آنها استفاده میشود. از نمونههای آن میتوان به اظهارنظرهای جمعی، شنیدن، حرفزدن، مشاهده، تعامل چهره به چهره، مکالمات تلفنی و ارتباطات دیجیتالی، مثل ایمیل و شبکههای اجتماعی اشاره نمود. طیفی از مهارت های ارتباطی برای آموزش و تمرین وجود دارند که به شما کمک میکنند تا به رابط مؤثرتری تبدیل شوید. برای اینکه بتوانید از بین انواع مهارت های ارتباطی، بهترین مهارت ارتباطی را به کار بگیرید، مهم است که ابتدا مخاطبان خود و مناسبترین شیوه ارتباطی با آنان را بررسی کنید. بهتر است بدانیم بسیاری از ارتباطات از طریق نشانههای غیرکلامی مانند زبان بدن، حالات صورت و تماس چشمی اتفاق میافتند. هنگام گوش دادن به شخص باید به گفتههای وی و همچنین زبان غیرکلامی او توجه کنید. هنگام برقراری ارتباط غیر کلامی باید از زبان بدن خود آگاه باشید تا بتوانید نشانههای مناسبی را برای دیگران ارسال کنید. و توصیه های فراوان دیگری که هر کدام کلید گشودن قفل های متعددی است که بر روند ارتباط ما با دیگران وجود دارد. داشتن مهارتهای ارتباطی قوی در همه جنبههای زندگی از زندگی حرفه ای گرفته تا زندگی شخصی کمک کننده هستند. همچنین داشتن مهارتهای ارتباطی برای این که دیگران و خودتان بتوانید اطلاعات را با دقت و سرعت بیشتری درک کنید ضروری است. و بالعکس مهارتهای ضعیف ارتباطی، منجر به سوتفاهم و ناامیدی در اشخاص میشود. وعلاوه بر آن باعث محرومیت افراد از بسیاری از مزایا خواهد شد. افراد دارای این خصلت (یعنی مهارت های ارتباطی) همواره در برقراری تعاملات خود، مهربان و قابل اعتماد هستند. و اصولا افرادی که مناصبی همانند رهبری یک مجموعه را دارند، باید دارای مهارت بالایی در برقراری ارتباط با دیگران باشند. آموختن این مهارت ها به شما کمک میکند تا علاوه بر زندگی شخصی خود در کار و زندگی حرفه ای نیز با کمک این مهارتها و با به کارگیری صحیح آنها به سرعت به نتایج مطلوبی دست یابید.
این درس تحت عنوان «مهارتهای ارتباطی» در 4 جلسه توسط سید محمود انوشه ارائه شده است. هدف اصلی این درس، آموزش دانش و تکنیک های لازم برای افزایش مهارت های ارتباطی مخاطبان در تعامل با دیگران است. استاد این بحث را از طریق پرداختن به موضوعات متعددی از قبیل تعریف رابطه و ارتباط و بیان تفاوت آنها، بیان ضرورت، اهداف، انواع و اجزای ارتباط و پیام، نکات ضروری به منظور توفیق در برقراری ارتباط شایسته و بایسته با دیگران، بیانه نکات ارتباطی مطرح در سوره مبارکه حجرات، بیان سوالات اساسی که در برقراری ارتباط باید به آنها پاسخ دهیم، مخاطب شناسی و شناخت انواع کانال های ارتباطی، آشنایی با زبان بدن و نشانه های آن، نشانه های درونگرا و برونگرا بودن، معرفی کتاب با موضوع ارتباطات غیرکلامی، تبیین منحصر به فرد بودن تک تک انسان ها و اهمیت لبخند در کیفیت ارتباط به پیش می برد.
مدرس
سید محمود انوشه
دکتری روانشناسی - سخنران - نویسنده - استاد دانشگاه
اهداف درس
-
شناختن تعریف ارتباط و انواع آن
-
آشنایی با نحوه ارتباط شایسته با دیگران
-
شناختن ارتباطات غیرکلامی
-
آشنایی با انواع کانال های ارتباطی