مقابله با مخاطرات



جلسه
شعار درس

به سادگی خوردن یک لیوان آب

ناجی جان خودت و عزیزانت باش

اهداف درس
  • آشنایی با اقدامات پیش، پس و حین وقوع زلزله و سیل
  • شناخت نحوه مواجهه با آتش سوزی و بهمن
  • شناخت نحوه چادر زدن در هنگام وقوع مخاطرات
  • آشنایی با نحوه حمل مصدومان در شرایط مختلف




درباره درس

حادثه هیچ گاه خبر نمی کند و ممکن است هر لحظه ما را گرفتار خود کند. این، حکم عقل سلیم است و ما همه آن را می دانیم؛ اگرچه نسبت به آن غافل هستیم. به راستی تا کنون از خود پرسیده اید تا چه حدی برای مقابله با حوادث طبیعی و انسانی آمادگی دارید؟ چقدر با آتش سوزی و نحوه مقابله و مواجهه با آن آشنا هستید؟ شخصی را تصور کنید که تصور می کند می تواند به درون خانه ای در حال سوختن برود و به یک ناجی تبدیل شود. او نه تنها نمی تواند یک ناجی باشد که جان خود را نیز از دست می دهد. این اتفاق بد بدان سبب رخ می دهد که او نمی دانست که دمای خانه ای که آتش گرفته، با گذشت یک دقیقه، از 30 درجه به 400 درجه می رسد. کسی که این آگاهی مفید و کاربردی و نجات بخش را بداند، اگر در ثانیه های نخستین حریق، موفق به خاموش کردن آتش نشود، فوراً محل را ترک کند و درها را پشت سر خود می بندد. چقدر با سیل و نحوه مقابله و مواجهه با آن آشنا هستید؟ ویدئویی از جوانانی ماجراجو را نگاه می کنید که با پای پیاده یا موتور، از روی پلی حرکت می کنند. ناگهان اتفاقی عجیب می افتد و آن حجم کم آبی که از روی پل در جریان است آن ها را به درون رودخانه می اندازد. اگر آن ها می دانستند که 15 سانتیمتر آب در حال حرکت ممکن است باعث بر هم خوردن تعادل انسان می شود، هیچ گاه این کار را نمی کردند. کسی که با خطرات الکتریکی در یک سیل شهری آگاه هست، همواره مراقب است که با قدم گذاشتن در آب، دچار برق گرفتگی نگردد. چقدر با زلزله و بهمن و نحوه مقابله و مواجهه با آن آشنا هستید؟ آیا تا به حال، آمادگی خود را برای مقابله با زلزله سنجیده اید؟ آیا می دانستید به هنگام زلزله، در فضاهای بسته باید به سمت سه کنج یا ستون ها و در راه پله ها، باید به سمت دیوار بنشینیم. هر انسانی مجبور است که تا چه حدی از این دانستنی های نظری و عملی کاربردی آگاه باشد. اگر نسبت به جان خود و عزیزانتان، احساس مسئولیت می کنید و علاقمند به دانستن نکات کاربردی مهمی در باب آتش سوزی، زلزله و سایر مخاطرات طبیعی از قبیل سیل و بهمن هستید، حتماً این درس را از دست ندهید.

این درس تحت عنوان «مقابله با مخاطرات» در 5 جلسه توسط تنی چند از اساتید هلال احمر جمهوری اسلامی ایران ارائه شده است. هدف اصلی این درس، آشنا کردن مخاطبان با دانش و مهارت های لازم و ضروری برای مقابله با خطرات طبیعی و انسانی است. این هدف از طریق پرداختن به موضوعاتی همچون نحوه حمل مصدوم در وضعیت های مختلف، نحوه ی چادر زدن، نحوه مواجهه با سیل، زلزله و بهمن، قبل، حین و بعد از وقوع آن ها به پیش رفته است. بیایید با یکدیگر نگاهی به گوشه ای از این درس بیندازیم. «سیل، سرعتی اعجاب آور دارد و همه چیز یکدفعه رخ می دهد. در زمان وقوع سیل، به سرعت به مناطق مرتفع بروید. در 30 سانتی متر آب، شما دیگر اختیار فرمان ماشینتان را ندارید و اگر این موضوع 60 سانتی متر باشد، جریان آب خودروی شما را با خودش خواهد برد».


سرفصل‌ها
لطفا وارد شوید و در درس ثبت نام کنید
دوره آموزشی راهکار های مهم در مواجه و مقابله با مخاطرات

شناخت انواع مخاطرات و ارائه راه حل های مناسب برای آنها - معرفی انواع مخاطرات - این دوره آموزشی یک دوره کاربردی برای زندگی فردی و اجتماعی افراد می باشد