شرایط، مراحل و قالبهای صحیح امر به معروف و نهی از منکر

درباره درس
با آنکه امر به معروف و نهی از منکر، به عنوان دو جزء از فروع دین، بر هر مسلمانی واجب هستند، و با وجود آنکه اصول عقلی و تجربه زندگی اجتماعی، سهولت استفاده از امر و نهی های فرد به فرد را در اصلاح و تغییر نشانداده است؛ متاسفانه همچنان این دو فریضه الهی در میان مسلمانان حتی در جامعه ایران پس از انقلاب اسلامی، مغفول مانده اند. بخش بزرگی از این غفلت از عدم آموزش صحیح نشأت میگیرد. متاسفانه اقشار و سطوح مختلف جامعه مسلمان امروزی با معروف و منکر آشنا نیستند، شرایط وجوب امر به معروف و نهی از منکر و مهمتر از همه راههای اجرایی کردن این دو فریضه را نمی شناسند. درحالیکه به فرموده امام باقر علیه السلام، تنها با اجرایی کردن این دو فریضه بزرگ، تمام دستورات دین احیا و اجرایی خواهند شد. در این دوره درسی، امر به معروف و نهی از منکر و انواع و شرایط آنها با نگرشی تکلیف محور، آموزش داده میشود.لازم به ذکر است در این دوره، به اجرایی ترین طریق ممکن، موقعیتهای فرضی و حقیقی مطرح و شیوه موفق و کارآمد امر و نهی در تناسب با همان موقعیت بررسی میشود.
حجت الاسلام و المسلمین دکتر فرخی با سابقه کار پژوهشی در موضوع «آسیب شناسی امر به معروف و نهی از منکر در جمهوری اسلامی ایران»، در کنار سالها کار اجرایی در سطوح مختلف استانی و کشوری، حاصل تحقیقات و تجربیات خود را به صورت منسجم در دو درس نه جلسه ای در اختیار علاقه مندان قرار داده اند. ایشان در دوره پیش رو به شناخت ضرورت و شرایط و مراحل امر به معروف و نهی از منکر پرداخته و برخی از آسیب های اجرایی آنها را پاسخ میدهند و سپس در دوره دوم راهکارهای موفق و اجرایی امر به معروف و نهی از منکر را برای استفاده عموم افراد مخصوصا متدینین، دغدغه مندان فرهنگی و مسئولان اجرایی مطرح و تبیین خواهند نمود.
برخی از مهمترین سرفصلهای دوره شرایط و قالب های صحیح امر به معروف و نهی از منکر شامل موارد زیر خواهد بود:
- ضرورت عمل به تمام دستورات الهی طبق قرآن
- امر به معروف و نهی از منکر دو واجب الهی
- مراتب امر به معروف و نهی از منکر
- امر به معروف رفتاری
- نهی از منکر رفتاری
- امر و نهی زبانی
- امر و نهی قانونی
- آسیب تمرکز بر اجرای امر به معروف و نهی از منکر در برخی موضوعات خاص
- آشنایی با برخی از موضوعات مغفول امر به معروف و نهی از منکر و راهکارهایی آسان برای اجرای آنها
- قالب های امر به معروف رفتاری
- قالب های نهی از منکر رفتاری
- معیار تشخیص نوع مناسب امر و نهی
- شرایط امر به معروف و نهی از منکر
- شرط اول؛ شناخت منکر و معروف
- شرط دوم؛ احتمال تأثیر
- شرط سوم؛ شناخت مخاطب امر و نهی و احتمال تکرار
- شرط چهارم؛ فضای امن و نبود احتمال خطر
- اهمیت تذکر زبانی و راهکارهای موفقیت در امر و نهی گفتاری
- ضرورت آموزش امر به معروف و نهی از منکر و شیوه های تلاش برای فرهنگسازی
- شبهه عدم تأثیر امر و نهی در جمهوری اسلامی
- بررسی شبهه رطب خورده
اهداف درس
-
آشنایی مخاطب با اهمیت و ضرورت امر به معروف و نهی از منکر برای سلامت فرد، خانواده و جامعه
-
آشنایی مخاطب با شرایط وجوب امر به معروف و نهی از منکر
-
آشنایی مخاطب با انواع رفتاری، گفتاری و قانونی امر به معروف و نهی از منکر و قالب ­های اجرایی و دامنه­ نفوذ هر کدام
-
آشنایی مخاطب با مهمترین آسیب ­های اجرایی امر به معروف و نهی از منکر در جامعه­ ما
-
توانایی مخاطب در تطبیق آسیب ­ها و امکانات مناسب در هر یک از انواع امر و نهی در شرایط عادی زندگی
-
توانایی مخاطب در شناخت موقعیت­ های مناسب برای امر به معروف و نهی از منکر
-
توانایی مخاطب در انتخاب و به­ کارگیری روش مؤثر امر به معروف و نهی از منکر در موقیت های متفاوت
-
تغییر سبک زندگی دین­داری از طریق نگرش درست به نحوه­ مقابله با گناه و ترک واجب
-
بروز تغییرات مثبت در جامعه در اثر اقدام درست و به­ جا در امر به معروف و نهی از منکر توسط حتی یک نفر از مخاطبان