سواد رسانه ای (مخاطب شناسی و فنون تولید محتوا)

سواد رسانه ای (مخاطب شناسی و فنون تولید محتوا)


200 دقیقه

7 جلسه
شعار درس

سلامتی؛

محصول رژیم غذایی و رسانه ای خوب

اهداف درس
  • آشنایی با نحوه مواجهه درست با رسانه ها
  • دانستن تعریف و اهمیت سواد رسانه ای
  • آشنایی با مخاطب شناسی و رسانه شناسی
  • دانستن رژیم مصرف رسانه ای عقلانی و دینی




درباره درس

انسان با سواد گذشته، کسی بود که علاوه بر دانش گسترده، دارای مهارت های زندگی کافی بودند. در آن زمان، سواد و شعور در پیوند با یکدیگر قرار داشتند. با گسترش عصر جدید و تخصصی شدن علوم، محدوده هوش و سواد انسان ها کم شد. دیگر کسی که باسواد بود، حتماً انسانی با شعور بالا و دارای کارایی بالا نبود. به تازگی انسان عصر جدید به اشتباه خود پی برده است و به دنبال تغییر تصور پیشین خود از سواد و هوش برآمده است. از این منظر جدید، سواد با شعور و مهارت های مورد نیاز برای داشتن یک زندگی خوب پیوند می خورد. یونسکو برای قرن بیست و یک، انواع سواد را در شش دسته سواد عاطفی، سواد ارتباطی، سواد مالی، سواد رسانه ای، سواد تربیتی و سواد رایانه ای تقسیم بندی کرده است. هر فردی به فراخور شرایطش نیازمند تقویت توان خود در یک حوزه از این دسته بندی است ولی با توجه به همه گیر شدن استفاده اینترنت و شبکه های اجتماعی، ارتقا سواد رسانه ای از اهمیت ویژه ای برای همگان برخوردار می باشد. باید باور کنیم که در حال حاضر هر انسانی دو شخصیت وجودی دارد. شخصیت حقیقی و شخصیت مجازی. فضای مجازی را باید به عنوان حقیقتی مهم و بزرگ در حال و آینده قبول کنیم و خود را برای تغییراتی بزرگ در سبک زندگی مان آماده نماییم. کشورهای غربی نیز این حقیقت را جزئی از زندگی واقعی خود دانسته و تمام نهادهای خود از جمله آموزش و پرورش را متناسب با نیازهای آینده خود آماده کردند و از مقطع دبستان رژیم کار با رسانه را به کودکان آموزش می دهند. توانایی و قدرت دسترسی، تحلیل، ارزیابی و انتقال اطلاعات و پیام های رسانه ای که می توان در چارچوب های مختلف چاپی و غیر چاپی عرضه نمود را، سواد رسانه ای می گویند. به زبان ساده تر، سواد رسانه ای عبارت است از، سواد و مهارت هایی که ما برای مواجهه با رسانه ها و ابزارهای رسانه ای، نحوه کار با آنها، دانستن محاسن و آسیب های آن ها و نحوه تعامل با آنها باید یاد بگیریم. و یا به عبارت دیگر سواد رسانه‌ای شامل کنترل سواد های پیشین مانند خواندن و نوشتن، سواد سمعی و بصری، سواد دیجیتال و مهارت های جدید مورد نیاز در شرایط همگرایی رسانه هاست.

این درس تحت عنوان « سواد رسانه ای (مخاطب شناسی و فنون تولید محتوا)» در 7 جلسه توسط استاد سید بشیر حسینی ارائه شده است. هدف اصلی این درس، آشنا نمودن مخاطبان با سواد رسانه ای و نحوه ی مواجهه درست با رسانه هاست. استاد این هدف را از طریق پرداختن به موضوعات متنوعی از قبیل شناخت پیام و ویژگی های آن، شناخت دو نوع مخاطب منفعل و فعال، دو جهانی شدن، فنون تولید محتوا و رژیم مصرف رسانه ای به پیش برده است. بیایید با یکدیگر نگاهی به گوشه ای از سخنان استاد بیندازیم. «لطفاً به دقت به بازه ی سنی، جنسی، هویتی، قومیتی، فرهنگی و ملیتی توجه کنید. به اطلاعات ارائه شده در مورد فیلم ها توجه کنید. دیگر دورانی که بقیه بخواهند برای ما تصمیم بگیرند و فیلتر و گزینش بکنند، گذشته است. هر نهاد باید وظیفه ی خود را بدون افراط و تفریط انجام دهد اما در نهایت ما خودمان باید دلسوزتر از هر کس دیگری نسبت به خودمان باشیم».


سرفصل‌ها
لطفا وارد شوید و در درس ثبت نام کنید