عقل و خرد، بزرگترین نعمت خداوند به نوع بشریت می باشد. وقتی می خواهید برای سفر به بیابان، کوهی یا جنگلی قدم بگذارید، این عقل شماست که شما را ابتدا به شناخت بیش تر این محیط ها فرامی خواند. این عقل شماست که ابزارهای لازم برای قدم گذاشتن در چنین محیط هایی را به شما پیشنهاد می دهد. هدف عقل این است که شما از بیابان گردی، کوه نوردی و جنگل گردی تان لذت ببرید و مشکلات موجود در چنین محیط هایی، مانع چنین لذتی نگردند. وقتی صحبت از سواد رسانه ای می شود، همچون موارد پیشین، عقل ما به سود و منفعت ما و در راستای حال خوب ما وارد میدان می شود. در چنین مواردی او این چنین می گوید: «قدم در دوره و محیط جدیدی گذاشته ای. رسانه ها در همه جا حاضرند و تو با آن ها تعامل داری. پس در باره آن ها بیشتر اطلاعات کسب کن.تکنولوژی و رسانه، محصول تفکر و ابتکار نوع بشریت است. نمی گویم از آن استفاده نکن، بلکه سخنم این است که این حق توست که از چنین فضایی بیش ترین بهره و لذت را ببری. و این کار با شناخت رسانه و خطرات آن ممکن می گردد». بر اثر شنیدن این ندای عقل بود که سازمان یونسکو برای قرن بیست و یک، انواع سواد را در شش دسته سواد عاطفی، سواد ارتباطی، سواد مالی، سواد رسانه ای، سواد تربیتی و سواد رایانه ای تقسیم بندی کرد. هر فردی به فراخور شرایطش نیازمند تقویت توان خود در یک حوزه از این دسته بندی است ولی با توجه به همه گیر شدن استفاده اینترنت و شبکه های اجتماعی، ارتقا سواد رسانه ای از اهمیت ویژه ای برای همگان برخوردار می باشد. ما باید فضای مجازی را به عنوان حقیقتی مهم و بزرگ در حال و آینده قبول کنیم و خود را برای تغییراتی بزرگ در سبک زندگی مان آماده نماییم. کشورهای غربی نیز این حقیقت را جزئی از زندگی واقعی خود دانسته و تمام نهادهای خود از جمله آموزش و پرورش را متناسب با نیازهای آینده خود آماده کردند و از مقطع دبستان رژیم کار با رسانه را به کودکان آموزش می دهند. سواد رسانه ای عبارت است از مهارت هایی که ما برای مواجهه با رسانه ها و ابزارهای رسانه ای، نحوه کار با آنها، دانستن محاسن و آسیب های آن ها و نحوه تعامل با آنها باید یاد بگیریم.
این درس تحت عنوان سواد رسانه ای (اصول و مبانی) در 5 جلسه توسط استاد سید بشیر حسینی ارائه شده است. هدف اصلی این درس، آشنا نمودن مخاطبان با سواد رسانه ای و نحوه ی مواجهه درست با رسانه هاست. استاد این هدف را از طریق پرداختن به موضوعات متنوعی از قبیل رسانه شناسی، تفاوت رسانه ها، جریان شناسی رسانه ها، نهضت سواد رسانه ای، رویکردها ی تعامل با رسانه، چیستی سواد رسانه ای، لایه های مختلف پیام شامل متن، فرامتن و زیرمتن و پنج گانه سواد رسانه ای پیش برده است. بیایید با یکدیگر نگاهی به گوشه ای از سخنان استاد بیندازیم. «سواد سایبری یعنی وقتی اطلاعاتی یا خبری به ما می رسد، سریع آن را انتشار ندهیم بلکه اول از درست بودن آن باخبر شویم. سواد رسانه ای یعنی از رسانه ها بیشتر لذت ببریم، بهتر استفاده کنیم و کمتر در معرض آسیب آن ها قرار بگیریم. امروزه در دنیا، داشتن سواد رسانه ای از مهم ترین معیارهای بکاربردن کلمه ی بی سواد یا باسواد در مورد افراد است».