روش ها و اصول ضروری در امر به معروف و نهی از منکر

روش ها و اصول ضروری در امر به معروف و نهی از منکر


160 دقیقه

9 جلسه
شعار درس

"امر به معروف و نهى از منکر سنگر مستحکم رزمندگان در جبهه فرهنگى"

اهداف درس
  • آشنایی مخاطب با برخی از اصول و شیوه ­های کاربردی امر به معروف و نهی از منکر
  • آشنایی مخاطب با برخی از احکام کاربردی مرتبط با حوزه­ امر به معروف و نهی از منکر برای تبیین اهمیت و تکلیف شرعی
  • آشنایی مخاطب با حمایت قانونی موجود نسبت به آمران به معروف و ناهیان از منکر در ایران و برخی از مصادیق مورد حمایت
  • آشنایی مخاطب با اهمیت و راهکارهای امر به معروف و نهی از منکر در بیان مقام معظم رهبری
  • آشنایی مخاطب با ضرورت و راهکارهای اصلاح اشتباهات مسئولان و مدیران و نهادها و دستگاههای اجرایی
  • آموزش روش­ها و ایجاد انگیزه جهت نحوه­ اصلاح خطای مسئولان و مدیران و نهادها و دستگاههای اجرایی
  • آموزش راهکاریی کاربردی و ساده برای اجرای امر به معروف و نهی از منکر در شرایط حساس و چالشی
  • توان­ افزایی و مهارت­ پروری مخاطب در موفقیت امر و نهی با استفاده از شیوه ­های خاص
  • رشد و تحول نگرش مخاطب نسبت به متخلف گناهکار و فریضه­ امر به معروف و نهی از منکر
  • رشد احساسات قلبی مخاطب در تطابق با اهداف و نیات نهفته و ضروری گوینده در هر امر و نهی
  • تحول نگرش به امر به معروف و نهی از منکر به عنوان یک رویکرد تربیتی و پرداختن به نکات و راهکارهای امر و نهی به کودکان




درباره درس

پس از شناخت اهمیت و ضرورت امر به معروف و نهی از منکر به عنوان دو فریضه­ واجب بر هر مسلمان و راه رسیدن جامعه به سعادت و حرکت به سوی خیر، لازم است شیوه­ های ساده و کاربردی اجرای آن آموزش داده شود تا هر مکلف بتواند با موقعیت ­شناسی و طبق شرایط مختلف، بهترین شیوه را برگزیند و به آن عمل کند. تذکر معمولا برای غالب افراد خوشایند نیست و ممکن است ناراحتی و اختلاف ایجاد کند. پس اگر آمر یا ناهی، به عنوان یک مصلح اجتماعی، دغدغه­ های جز وظیفه­ محوری و خداجویی، اصلاح افراد و جامعه و خیرخواهی و اخلاص ­مداری نداشته باشد، باید بتواند طوری تذکر دهد که مخاطب بدون ناراحتی و اجبار، به سمت اصلاح متمایل شود. رسیدن به این مرحله مستلزم دانستن برخی نکات و به کارگیری آن­ها در شرایط متناسب است. برخی چالش­ها و ظرایفی در اجرای این دو فریضه وجود دارد که آمر و ناهی باید پاسخ مناسب و واکنش صحیح نسبت به آن­ها را بیاموزد و تمرین کند تا تذکراتش به هدف اصلاح برسند.

حجت­الاسلام و المسلمین دکتر فرخی با سابقه­ کار پژوهشی در موضوع «آسیب­ شناسی امر به معروف و نهی از منکر در جمهوری اسلامی ایران»، در کنار سال­ها کار اجرایی در سطوح مختلف استانی و کشوری، حاصل تحقیقات و تجربیات خود را به صورت منسجم در دو دوره آموزشی نه جلسه­ ای در اختیار علاقه­ مندان قرار داده ­اند. ایشان در دوره­ پیش رو به شناخت ضرورت و شرایط و مراحل امر به معروف و نهی از منکر پرداخته و برخی از آسیب­ های عدم اجرای آن­ها در ایران را پاسخ دادند. اکنون در دوره­ پیش­رو، راهکارهای موفق و ساده اجرای امر به معروف و نهی از منکر را نسبت به شرایط و مخاطبین مختلف از مسئولان، نهادها، کودکان، افراد محترم و بزرگتر و دوستان، برای استفاده­ی عموم افراد مخصوصا افراد متدین، دغدغه ­مندان فرهنگی و مسئولان اجرایی مطرح و تبیین خواهند نمود.    

برخی از مهم­ترین سرفصل‌های دوره­ دوم از درس امر به معروف و نهی از منکر شامل موارد زیر خواهد بود:

  • راهکار استفاده از کلمات زیبا و بیان دلنشین
  • معجزه­ تکرار و بیان نکات مثبت پیش از تذکر
  • استفاده از ظرفیت تذکر گروهی
  • راهکار تذکر عمومی و تذکر با واسطه
  • توجه به زمان و موقیعت‌های معنوی خاص
  • استفاده از ظرفیت فجای مجازی، تذکر تلفنی و پیامکی به نهادها و دستگاه­ها
  • راهکارهای تذکر به مسئولان و مطالبه­ گری
  • شیوه­ اکتفاء به حداقل­ها در یک تذکر
  • ضرورت پیگیری تذکر
  • شیوه­ی تذکر سئوالی
  • شیوه­ی تذکر غیرمستقیم و نمایشی
  • شیوه­ی تماس ناشناس
  • مروری بر برخی احکام فقهی امر به معروف و نهی از منکر
  • وجوب شیوه ­های خاص امر و نهی در صورت احتمال تأثیر
  • معنای منکر در احکام فقهی
  • وجوب امر به توبه در تکمیل امر به معروف و نهی از منکر
  • راه تشخیص مرحله­ی امر و نهی در شرایط مختلف
  • اهمیت امر به معروف و نهی از منکر نسبت به سایر احکام
  • واکنش مناسب به رد امر و نهی با استناد به آزادی اراده
  • شیوه­ صحیح آموزش امر به معروف و نهی از منکر
  • لزوم نگاه جامع و فراگیر در امر و نهی نسبت به تمام معارف و منکرات
  • لزوم دقت و حساسیتی همیشگی به معروف و منکر

سرفصل‌ها
لطفا وارد شوید و در درس ثبت نام کنید