انقلاب روسیه، به نام مردم، به کام استبداد

انقلاب روسیه، به نام مردم، به کام استبداد


89 دقیقه

3 جلسه
شعار درس

ملتی که خدا را فراموش کرد

و خودش نیز فراموش شد

اهداف درس
  • آشنایی با ریشه های نظری و عملی انقلاب شوروی
  • شناخت ویژگی های انقلاب شوروی و عملکرد رهبران آن
  • شناخت عملکرد آمریکا در مقابل موج کمونیسم در جهان
  • آشنایی با عوامل ناکارآمدی انقلاب شوروی و فروپاشی آن




درباره درس

پیش بینی کارل مارکس، وقوع انقلاب های کارگری در کشورهای صنعتی اروپایی بود. پیش بینی او به تحقق پیوست، ولیکن انقلاب کارگری در کشوری فقیر و توسعه نیافته رخ داد. روسیه اوایل قرن بیستم، هنوز وارد دنیای صنعتی نشده بود و در دوره کشاورزی قرار داشت. با این حال در این سال ها شاهدیم که با تفسیری که لنین از مارکس ارائه می کند، انقلابی در روسیه رخ می دهد و حکومت دیرپای تزارها در روسیه را پایان می دهد. مارکس معتقد به سیر جبری جوامع از کمون اولیه تا کمونیسم نهایی بود. عنصر تعیین کننده و به پیش برنده برای او، اقتصاد، روابط و نیروهای تولید بود و بدین سبب سیاست و فرهنگ، امور روبنایی و فرعی به حساب می آمدند. لنین در چرخشی آشکار از نظریات مارکس، بر فعالیت های سیاسی، حزبی و فرهنگی تأکید نمود. او در عمل نیز موفق شد و توانست با اقدامات فرهنگی و تربیت نیرو از طریق پیشاهنگ های نوجوان و جوان کمونیست، انقلابی کارگری را در جامعه ای غیرصنعتی پدید آورد. انقلابی که سرآغاز تحولی بزرگ در دنیا بود که بیش از 70 سال نیمی از دنیا را دربرگرفت و هنوز هم پس از فروپاشی شاهد نحله های مختلفی از این تفکر در برخی نقاط دنیا هستیم. این انقلاب در سال 1917 به پیروزی رسید و طی آن حزب کمونیست روسیه به قدرت رسیده و ثمره آن تشکیل اتحادیه جماهیر شوروی بود که تا روز فروپاشی یکی از ابرقدرت های دنیا و اصطلاحاً چپ دنیا بود. انقلاب شوروی، خیلی زود دچار انحراف شد و انقلابی كه قرار بود به کمک مردم بیاید، به نوعی نظام تمامیت خواه تبدیل شد. این انقلاب در واقع، نه تنها آرمان های عدالت خواهی و مردم سالاری را به پیش نبرد، بلکه از این آرمان برای رسیدن به توسعه و قدرت ملی، سوء استفاده نمود. توسعه و اقتداری که با مرگ میلیون ها شهروند روسی همراه بود و طی آن، وضعیت اقتصادی کل مردم نه تنها بهتر نشد بلکه بدتر گردید. نویسنده روسی، وادیم ارلیکمان، از کسانی است که کل کشته شدگان را حدود ۹ میلیون نفر شامل ۱٫۵ میلیون نفر اعدام، ۵ میلیون قربانی گولاگ، ۱٫۷ میلیون قربانی تبعید دسته جمعی و ۱ میلیون سایر افراد می داند. در این درس، با خوانش انتقادی انقلاب شوروی، عاقبت انقلابی سکولار و ضد دین به تصویر کشیده شده است؛ انقلابی که در آن خدا را فراموش نمودند، پس انسان و کرامت او نیز در آن پایمال شد.

این درس تحت عنوان «انقلاب روسیه، به نام مردم، به کام استبداد» در سه جلسه ارائه شده است. هدف اصلی این درس، ترسیم مبانی فکری، ریشه های سیاسی و اجتماعی، افراد و قدرت های تأثیرگذار و تبعات انقلاب شوروی بر جهان می باشد. این هدف از طریق پرداختن به موضوعاتی از قبیل ویژگی های ممتاز انقلاب شوروی، بستر شکل گیری تفکرات مارکس، ریشه انقلاب روسیه، نقش یهودی ها و خارجی ها در ایجاد انقلاب، وضعیت بحرانی طبقات ضعیف در دوره تزاری، ریشه های یکسان سرمایه داری و کمونیسم، مارکسیسم و ضدیت با دین، شعارهای لنین برای ادراه جامعه، استالین و سیاست حذف پول و حذف رقبا، ویژگی های جنگ سرد، مک کارتیسم و تفتیش عقاید در آمریکا، طرح ترومن و مارشال برای پیشگیری نفوذ اقتصادی کمونیست، اقدامات خرابکارانه امریکا برای مقابله با موج کمونیسم در جهان از کودتای شیلی تا تجاوز و ترور، خروشچف و استالین زدایی، عوامل ناکارآمدی انقلاب شوروی همچون مدیریت سلیقه ای و ناکارامدی سیستم نظارتی به پیش رفته است.


سرفصل‌ها
لطفا وارد شوید و در درس ثبت نام کنید
انقلاب روسیه، به نام مردم، به کام استبداد

پیش بینی کارل مارکس، وقوع انقلاب های کارگری در کشورهای صنعتی اروپایی بود. پیش بینی او به تحقق پیوست، ولیکن انقلاب کارگری در کشوری فقیر و توسعه نیافته به نام روسیه رخ داد. انقلاب شوروی، خیلی زود دچار انحراف شد و انقلابی كه قرار بود به کمک مردم بیاید، به نو