اصول و مبانی گزارش نویسی در نشریات دانشجویی

اصول و مبانی گزارش نویسی در نشریات دانشجویی


105 دقیقه

6 جلسه
شعار درس

گزارش نویسی

از یک مهارت تا یک حرفه

اهداف درس
  • شناخت اصول گزارش نویسی
  • شناخت ارکان و انواع گزارش
  • آشنایی با نحوه نوشتن یک گزارش
  • آشنایی با ویژگی های گزارشگر




درباره درس

شاید در وهله ی نخست، با دیدن عنوان این بحث یعنی گزارش نویسی، آن را موضوعی کم اهمیت تلقی نمایید. ممکن است این گونه نیاندیشید و این موضوع را موضوعی تخصصی و مختص اقشاری همچون خبرنگاران بدانید. مطمئن باشید که گذر پوست، خیلی زود به دباغ خانه خواهد افتاد. ما در عصر انفجار اطلاعات و ارتباطات زندگی می کنیم و به عنوان یک دانشجو، پلیس، حسابدار، معلم و قرارگرفته در هر حرفه ی دیگری به نحوه ی تعامل با داده ها بسیار نیازمندیم. همان طور که ما گاهی به اصول نوشتن یک نامۀ اداری نیاز پیدا می کنیم، لحظه ای خواهد آمد که به اصول تهیه و تدوین یک خبر یا گزارش نیز محتاج شویم. علاوه بر این، زمانی که به این خبرنویسی و گزارش نویسی به چشم یک مهارت کمک کننده به اشتغال مان نگاه کنیم، آگاهانه به دنبال آن خواهیم رفت. ما ایرانی ها ضرب المثل زیبایی داریم که می گوید: ماهی را هر وقت از آب بگیری تازه است. معنای این ضرب المثل این است که هیچ وقت، برای انجام کاری دیر نیست و هر لحظه می توان اقدام به انجام دادن آن نمود. متأسفانه در چند دهه گذشته، دانشگاه ها صرفاً به جایی برای دانش نظری و غیرکاربردی تبدیل شده اند. در چنین وضعیتی، فارغ التحصیلان دانشگاه ها، که در خود تواتمندی های لازم برای داشتن یک زندگی فردی و شغلی خوب را نمی بینند، به جای حیرت زدگی و یأس، باید فوراً به کسب این مهارت ها روبیاورند. خوشبختانه در همین راستا، مراکزی شکل گرفته اند که به فارغ التحصیلان دانشگاه ها و سایر انسان ها، دانایی ها و توانایی های لازم را می آموزانند. درس حاضر، یکی از درس های کاربردی است که به دنبال تبدیل شما به یک گزارش نویس حرفه ای است. گزارش نویسی هنر و مهارتی است که بر دوپایه ی خبر و تحقیق استوار است. اتفاقی رخ می دهد و خبر آن به سرعت به مخاطبان انتقال داده می شود. هنر شما بعنوان یک گزارش نویس، دادن حق کامل مخاطب تشنه به دانستن ابعاد و جزئیات بیش تر آن حادثه است. خبرها معمولاً کوتاه مخابره می شوند و بدین سبب وظیفه گزارش نویس، بدست آوردن اطلاعات بیشتر در باره ی یک خبر و انتقال آن به مخاطبان است. او در این مسیر، حق دخل و تصرف و اعمال نظر ندارد.

این درس تحت عنوان «اصول و مبانی گزارش نویسی در نشریات دانشجویی» در 6 جلسه توسط استاد هوشنگ قلندری ارائه شده است. هدف اصلی این درس، توسعه مهارت های فردی و سازمانی دانشجویان با آشنا کردن آن ها با اصول، ارکان، انواع و مراحل گزارش نویسی است. با گذراندن این درس، شما می توانید گزارش های خوبی بنویسید و اینچنین مقدمات لازم برای کسب حرفه و شغل خبرنگاری را برای خودتان فراهم آورید. بیایید با یکدیگر نگاهی به گوشه ای از سخنان استاد بیندازیم. «تعیین موضوع، اولین مرحله ی نوشتن یک گزارش است. گام دوم، تحقیق، مطالعه و کسب اطلاعات است. گام سوم در نوشتن یک گزارش، دسته بندی، تفکیک و در واقع چینش ساختار اصلی گزارش است. در گزارش ها حق نتیجه گیری که جهت به متن بدهد را ندارید».


سرفصل‌ها
لطفا وارد شوید و در درس ثبت نام کنید
اصول و مبانی گزارش نویسی در نشریات دانشجویی

ما ایرانی ها ضرب المثل زیبایی داریم که می گوید: ماهی را هر وقت از آب بگیری تازه است. معنای این ضرب المثل این است که هیچ وقت، برای انجام کاری دیر نیست و هر لحظه می توان اقدام به انجام دادن آن نمود. متأسفانه در چند دهه گذشته، دانشگاه ها صرفاً به جایی برای د