آشنایی با احکام خانواده

آشنایی با احکام خانواده


89 دقیقه

4 جلسه
شعار درس

خانواده ی متعالی

خانواده ای دینی و عقلانی

اهداف درس
  • آشنایی با احکام روابط جنسی، فرزند آوری و حضانت 
  • آشتایی با احکام آرایش، پوشش و نگاه به نامحرم
  • شناخت احکام مهریه، مراسم ازدواج و سقط جنین
  • شناخت وظایف اخلاقی زن و مرد نسبت یه یکدیگر




درباره درس

شاید شنیده باشید که می گویند عقل و دین، خواهر و برادرند. عقل همچون پدری دلسوز، ما را به باید و نبایدهایی راهنمایی می کند که برایمان سود یا ضرر دارند. دین و شرع نیز چنین کاری می کند. فقه و فقیه همچون یک مادر مهربان، مصلحت کامل و جامع ما-شامل منفعت فردی، اجتماعی، جسمی، روحی، دنیوی و اخروی- را در نظر می گیرد و احکامی را در اختیارمان قرار می دهد. دین اسلام، کامل‌ترین دین است. نشانه اصلی این کمال را می توان در تعیین باید و نبایدهایی برای تمام شئون زندگی بشری، از جمله قلمروی خانواده، مشاهده نمود. ما در مواقع بحران های خانوادگی و هنگام مواجهه با دوراهی های زندگی با خود می گوییم: «واقعاً گیج و خسته شده ام. دیگر مغزم نمی کشد. کاش کسی، دوستی، آشنایی به کمکم می شتافت». عقل شما در چنین مواردی، نمی تواند برایتان کاری کند. در چنین مواردی ذهنتان خسته است و یا عقلتان بر اثر غرایز، تعصب ها و سایر عوامل مشابه، بلااثر گشته است. چقدر مطلوب خواهد بود به یکباره درخواست کمک و انتظار شما به ثمر می نشست و انسانی، عقل کلی به کمک شما بیاید. این عقل کل، همان خداوند حکیم است که احکام هر حوزه زندگی انسان از جمله خانواده را مشخص نموده است. بخشی از این احکام، حکم از بین بردن ریشه های تعارضات را دارند و بخشی دیگر زمینه های خوشبختی را فراهم می آورند. خشت نخستی که جامعه از آن ساخته می شود، خانواده است و با بنا نهادن خانواده ای موفق و متعالی، مقدمات اصلی ساختن یک جامعه خوب نیز فراهم می گردد. اگر قصد رسیدن به این آرمان های زیبا را دارید، ضروری است با باید و نبایدهای درمان بخش متعلق به حوزه خانواده آشنایی داشته باشید. به راستی بعنوان یک زن مسلمان، چقدر با این حقیقت آشنا هستید که رضایت و خشنودی خداوند از طریق فراهم سازی رضایت جنسی و روانی شوهر بدست می آید؟ بعنوان یک مرد، آیا می دانستید، موظفید نسبت به همسرتان، همواره ابرازی عشقی صریح و صادقانه داشته باشید؟ در عصر بحران خانواده و رواج وحشتناک طلاق های واقعی و عاطفی قرار داریم. در این عصر، نیازی به خواندن کتاب های فراوانی که بشر ناتوان با تکیه بر خرد و تجربیات جزئی اش می نویسد، نیست. برای مقابله با چنین وضعیتی، بعنوان یک مسلمان معتقد به کمال دین اسلام، ابتدائاً لازم است که با دانستن چند حکم ساده و عملی کردن آن ها شروع کنید.

این درس تحت عنوان «آشنایی با احکام خانواده» در 4 جلسه ارائه شده است. هدف اصلی این درس، آشنا کردن مخاطبان با مقدمات فقه خانواده می باشد. شما در این درس با احکام مرتبط با خانواده از جمله احکام روابط جنسی، آرایش و فرزند آوری آشنا خواهید شد و به وظایف اختصاصی مردان و زنان نسبت به یکدیگر پی خواهید برد. با گذراندن این درس، هم بر دین داری خود خواهید افزود و هم زندگی زناشویی تان را سرو سامان خواهید داد. این به معنای ورود به نوعی زندگی مشترک است که برای شما آرامش و حالی خوب به ارمغان می آورد. بیایید با یکدیگر نگاهی به گوشه ای از این درس بیندازیم. «زندگی وقتی لذت بخش است که لذات و عشق های کوچک وجود داشته باشد. ای مرد با زبان بدن و  کلامت، محبت قلبی خود به همسرت را بیرون بریز. ای زن به همسرت احترام بگذار؛ با گفتن یک سلام و خسته نباشید ساده، با قطع نکردن کلامش و با گوش دادن به سخنانش».


سرفصل‌ها
لطفا وارد شوید و در درس ثبت نام کنید
دوره آموزشی احکام خانواده و وظایف افراد نسبت به یکدیگر

شما در این درس با احکام مرتبط با خانواده از جمله احکام روابط جنسی، آرایش و فرزند آوری آشنا خواهید شد و به وظایف اختصاصی مردان و زنان نسبت به یکدیگر پی خواهید برد. با گذراندن این درس، هم بر دین داری خود خواهید افزود و هم زندگی زناشویی تان را سرو سامان خواه