سواد رسانه ای



با سواد رسانه ای امیر رسانه ها باش نه اسیر آنها


12 جلسه
اهداف درس
  • 1- دانستن تعریف سواد رسانه ای و سؤالات پنج گانه سواد رسانه ای 2- آشنا شدن با جریان شناسی رسانه ها و تفاوت رسانه ها 3- دانستن فنون تولید محتوا در رسانه ها و مخاطب شناسی 4- تمایل به رژیم مصرف رسانه ای عقلانی و دینی





درباره درس

 سواد رسانه ای چیست؟ سواد رسانه ای یا (Media literacy) مجموعه‌ای از مهارت های قابل یادگیری است که به توانایی دسترسی، تجزیه و تحلیل و ایجاد انواع پیام‌های رسانه‌ای اشاره دارد. و یک مهارت ضروری در دنیای امروزی به شمار می‌رود. یا به زبان ساده تر علمی است که فرد، برای استفاده از محتوا و پیام های رسانه ای مجبور به فراگیری آن است.  ضرورت سواد رسانه ای نداشتن سواد رسانه باعث می گردد تا عامه مردم بدون تحقیق و با خواندن مطالب دروغ و فاقد ارزش علمی، تحت تاثیر قرارگرفته و عملا مورد سواستفاده ی افکار و رفتار صاحبان سیاست و کلاه برداران حرفه ای قرار گیرند. در هرصورت می توان دریافت که عملا بی سوادی در حوزه رسانه خطرناک تر از نداشتن سواد خواندن و نوشتن خواهد بود.  تاریخچه سواد رسانه ای اولین بار متفکر کانادایی "مارشال مک ‌لوهان" واژه "سواد رسانه ای" را بکار برد و نوشت: " زمانی که دهکدۀ جهانی تحقیق یابد، لازم است انسان‌ها به سواد جدیدی بنام سواد رسانه‌ای دست یابند." تدوین درسی، با عنوان سواد رسانه ای برای اولین بار در کشور کانادا و در مدارس این کشور اتفاق افتاد؛ تا از طرف نظام آموزش و پرورش این مطلب برای دانش آموزان تفهیم گردد. پس می توان تاریخچه سواد رسانه ای را برای اولین بار در این کشور جست و جو کرد.  وجوه مختلف سواد رسانه ای الف) رژیم مصرف و سواد رسانه ای: معمولا با شنیدن کلمه‌‌ی رژیم، یاد رژیم غذایی می‌افتیم که دکترهای تغذیه می‌دهند و این ‌که در رژیم ما، چه چیزهایی ممنوع شده است و نباید خورده شود. این ذهنیّت کامل نیست؛ چراکه رژیم غذایی معنایش فقط نخوردن بعضی خوردنی‌ها نیست، بلکه درست خوردن است. ما چه خیلی لاغر باشیم و بخواهیم چاق‌ شویم و چه خیلی چاق باشیم و بخواهیم لاغر شویم، باید رژیم غذایی داشته باشیم؛ یعنی بایست برنامه‌‌ی غذایی خودمان را اصلاح کنیم. پس رژیم، در واقع یک برنامه است؛ برای این‌که هم نظم داشته باشیم و هم درست استفاده کنیم. و رژیم مصرف رسانه‌ای، یعنی چگونه از رسانه‌ها درست و به اندازه استفاده کنیم بصورتی که آسیب‌هایش به حدّاقل، و بهره وری ما از رسانه به حدّاکثر برسد. پس تعیین میزان و نحوه مصرف محتواهای رسانه‌ای از منابع رسانه‌ای گوناگون را رژیم مصرف رسانه ای میگویند. ب) تفکر انتقادی و سواد رسانه ای: مهارتی است که می آموزد، چگونه با نگاه انتقادی به استفاده از محتواهای رسانه ای اقدام نماییم.


سرفصل‌ها
لطفا وارد شوید و در درس ثبت نام کنید

فرم ارسال نظر