سلامتی
محصول رژیم غذایی و رسانه ای مطلوب
با ورود به قرن بیستویکم مصادف با وقوع انقلاب ارتباطی و اطلاعاتی، افراد جامعه تحت تأثیر بمبارانهای رسانهای قرار دارند و رسانههای عصر حاضر نقشی عمده در شکلگیری رفتار، عقاید، عواطف و به خصوص روابط فردی و اجتماعی بازی میکنند. اکنون سواد رسانهای به عنوان یکی از کارآمدترین ابزارهای نظارتی، مورد توجه بسیاری از کشورها است و افزایش نظامهای اطلاعاتی و ارتباطی، ضرورت آموزش سواد رسانهای در افراد جامعه را بیش از پیش نمایانگر میسازد چرا که از آنجایی که بدون سواد رسانهای، نمیتوان گزینشهای صحیح از پیامهای رسانهای داشت؛ پیامهای تولید شده توسط رسانههای مختلف در سرتاسر جهان مخاطبان را دچار نوعی سردرگمی و تردید در انتخاب و گزینش پیامهای دریافتی مینماید.
این در حالی است که یونسکو برای قرن بیست و یک، انواع سواد را در شش دسته سواد عاطفی، سواد ارتباطی، سواد مالی، سواد رسانه ای، سواد تربیتی و سواد رایانه ای تقسیم بندی کرده است. هر فردی به فراخور شرایطش نیازمند تقویت توان خود در یک حوزه از این دسته بندی است ولی با توجه به همه گیر شدن استفاده اینترنت و شبکه های اجتماعی، ارتقا سواد رسانه ای از اهمیت ویژه ای برای همگان برخوردار می باشد. ماموریت اصلی رسانهها و شبکههای اجتماعی، آگاهسازی واطلاع رسانی به مخاطبان است اما در فضای شلوغ و بهمریخته اطلاعرسانی آنچه که میتواند به ما در خروج از ورطه سردرگمی کمک کند سواد رسانهای است.
سواد رسانهای مثل یک رژیم غذایی است که هوشمندانه مراقب است که چه موادی مناسب هستند و چه موادی مضر؛ چه چیزی را باید مصرف کرد و چه چیزی را نه و یا اینکه میزان مصرف هر ماده بر چه مبنایی باید استوار باشد. سواد رسانهای میتواند به مخاطبان رسانهها بیاموزد که از حالت انفعالی و مصرفی خارج شده و به معادله متقابل و فعالانهای وارد شوند؛ که در نهایت به نفع خود آنان باشد. به دیگر سخن، سواد رسانهای کمک میکند تا از سفرهی رسانهها به گونهای هوشمندانه و مفید بهرهمند شویم. سواد رسانهای یک موضوع متضلع است که قدرت درک مخاطبان از نحوهی کارکرد رسانهها و شیوههای معنیسازی در آنها را مورد توجه قرار میدهد و میکوشد این واکاوی را برای مخاطبان به یک عادت و وظیفه تبدیل کند. سواد رسانهای را میتوان بستر منطقی دسترسی، تجزیه و تحلیل و تولید ارتباط در شکلهای گوناگون رسانهای و در همین حال تأمین ضوابط مصرف محتوای رسانهای از منظر انتقادی دانست. درواقع به نوعی، کالبدشکافی رسانههایی است که هدفشان تأمین هژمونی فرهنگی، تعمیم فلسفهی سیاسی و حفظ قدرتهایی است که خود این رسانهها محصول آنها هستند.
این درس تحت عنوان « الگوی مصرف رسانه ای و تفکر انتقادی» در 6 جلسه توسط آقایان دكتر مهدی رجب بلوکات استاد مديريت رسانه و قائممقام شبکه سه سیما و دکتر محمد رضا باقری کارشناس رسانه ارائه شده است.اکنون که شبکههای اجتماعی جزء جدایی ناپذیر زندگی ما شدهاند، لازم است با مهارت بهرهبرداری از اطلاعات در این رسانهها نیز آشنا شویم و هر پیامی را بدون ارزیابیِ صحت آن برای خانواده، آشنایان، دوستان و هموطنانمان بازنشر نکنیم. ما در این درس به شما کمک خواهیم کرد که این مهارت ها را کسب کرده و بصورت عملی پیاده سازی کنید. با ما باشید با سرفصل های :
- کسب مهارت رژیم مصرف رسانه ای
- تاثیر رسانه ها بر افکار عمومی
- تعریف اطلاعات اصلی و اطلاعات زرد و بیان تفاوت آنها
- سرریز اطلاعات و اعتیاد رسانه ای
- گمراه کردن و منفعل کردن هدفمند رسانهها
- برنامه ریزی و بازگشت به خانواده در مقابل سوء مصرف رسانه ای
- سوالات اساسی شکل دهنده به رژیم مصرف رسانه
- عملیات فریب در رسانهها
- روشهای رسانه ها برای تغییر اخبار
- استقلال رسانه ها و ایجاد رضایت
- خبرهای جعلی دروغ دستکاری شده و بسترهای آن
- بيان ضررت و تكنيك هاي تفكر انتقادي در مواجهه با سواد رسانه ای
- ایجاد انحراف در رسانهها از طریق بزرگنمایی، عادی سازی،دوقطبی سازی، به تعویق انداختن، بیخبر نگه داشتن،حذف گزینشی برخی اجزای خبر،ایجاد حس گناه، تشویق به مصرفگرایی و میانمایگی و ...
- نسبت گفتمان انقلاب اسلامی و تفکر دینی با رسانه و تکنولوژی،
- توجه به محتوا، فرامتن، قالب و محیط پیرامونی در مواجهه با رسانه ها،
- مهارت تبيين سوالات مهم در مواجهه با رسانه ها و توجه به میزان و کمیت استفاده از رسانه
این درس تحت عنوان « الگوی مصرف رسانه ای و تفکر انتقادی» در 6 جلسه توسط آقایان دكتر مهدی رجب بلوکات استاد مديريت رسانه و قائممقام شبکه سه سیما و دکتر محمد رضا باقری کارشناس رسانه ارائه شده است