معرفی
سواد رسانه ای یا (Media literacy) مجموعهای از مهارت های قابل یادگیری است که به توانایی دسترسی، تجزیه و تحلیل و ایجاد انواع پیامهای رسانهای اشاره دارد. و یک مهارت ضروری در دنیای امروزی به شمار میرود. یا به زبان ساده تر علمی است که فرد، برای استفاده از محتوا و پیام های رسانه ای مجبور به فراگیری آن است.
ضرورت سواد رسانه ای
نداشتن سواد رسانه باعث می گردد تا عامه مردم بدون تحقیق و با خواندن مطالب دروغ و فاقد ارزش علمی، تحت تاثیر قرارگرفته و عملا مورد سواستفاده ی افکار و رفتار صاحبان سیاست و کلاه برداران حرفه ای قرار گیرند. در هرصورت می توان دریافت که عملا بی سوادی در حوزه رسانه خطرناک تر از نداشتن سواد خواندن و نوشتن خواهد بود.
سرفصل ها
جلسه اول: ما و رسانه
جلسه دوم: پیام همبرگری
جلسه سوم: پنجگانه سواد رسانه ای
جلسه چهارم: فرستنده و جریان شناسی رسانه ها
جلسه پنجم: رسانه شناسی و تفاوت رسانه ها
جلسه ششم: شناخت پیام و ویژگی های محتوا
جلسه هفتم: شناخت مخاطب
جلسه هشتم: مخاطب منفعل و فعال
جلسه نهم: تاثیر زمان و مکان و فرهنگ در تولیدات رسانه ای - زندگی دوم و دو جهانی شدن
جلسه دهم: فنون تولید محتوا (1)- بازنمایی و کلیشه ها
جلسه یازدهم: فنون تولید محتوا (2)
جلسه دوازدهم: رژیم مصرف رسانه ای و سبک زندگی
سواد رسانه ای | الزامی |
جهت دریافت گواهینامه، گذراندن دروس الزامی و آزمون پایانی، همچنین کسب حد نصاب نمره تعیین شده ضروری است. منظور از حدنصاب نمره، میانگین نمرات کسب شده در جلسات هر درس به علاوه آزمون پایانی آن می باشد.