مهارت های ارتباطی همسران

مهارت های ارتباطی همسران


310 دقیقه

10 جلسه
شعار درس

همسر تو

امانتی الهی در نزد تو

اهداف درس
  • آشنایی با مفهوم زوجیت
  • آشنایی با مدیریت تفاوت ها در زندگی مشترک
  • شناخت قواعد اصلاح نگرش به زندگی مشترک
  • شناخت اصول درخواست از همسر و روابط با خانوادۀ او




درباره درس

خبر. خبر. بر پایه آمار ثبت احوال کشور ایران، در سال 1400، پانصد هزار مورد ازدواج و دویست هزار طلاق به ثبت رسیده است». این یعنی به سوی وضعیتی در حرکت هستیم که از هر دو ازدواجی که صورت بگیرد، یکی از آن ها به شکست منتهی خواهد شد. این اتفاق به تنهایی کافی است تا بدون مقدمه، این پرسش رو بپرسیم که چه باید کرد؟. برای پاسخ به این پرسش، باید علت اصلی این اتفاق را کشف کنیم. یک روان شناس برخلاف جامعه شناس، علت مشکل را در روان  هر فرد و نحوه تعامل افراد با یکدیگر جستجو می کند. از این منظر، علل طلاق و جدایی را باید در دو چیز جستجو نمود. پا به مغازه ای می گذاریم. با عجله کالایی را انتخاب کرده و به خانه می رویم. آن کالا را مورد واکاوی و شناسایی قرار می دیم و متوجه می شویم که از آن، خوشمان نمی آید. آن کالا را به مغازه بازمی گردایم اما صاحب آن با اظهار تأسف به ما می گوید: جنس فروخته شده، پس گرفته نمی شود. این امر سبب می شود تا بار دیگر، با حواسی جمع دست به انتخاب بزنیم. درست حدس زدید. علت نخست طلاق ها، نبود شناسایی قبل از ازدواج است. چنین اشخاصی، اول ازدواج می کنند و سپس به ارزیابی افکار، احساسات و رفتارهای زوجشان اقدام می کنند. با توجه به ممنوع نبودن طلاق، آن ها بعد از اینکه از یکدیگر خوششان نیامد، جنس خریداری شده را به سهولت پس می دهند. انسانی ماهر را تصور کنید که به بیان عامیانه، کاردرست است. او می داند که برای انجام هر کار و تکلیفی، باید درباره آن کار بداند و آن کار را بتواند انجام دهد. به عبارتی دیگر، او خود را محتاج به دو عنصر دانش و مهارت می داند. او به خواستگاری می رود. به او می گوییم: تا چه حدی در باب کاری که قرار است انجام آن را برعهده بگیری، دانش و مهارت داری؟ می گوید: روابط ازدواج که مدیریت نمی خواهد. می رویم سندی امضا می کنیم و مراسمی برپا می کنیم و سر خانه و زندگی مان می رویم. نتیجه نهایی آن غفلت از شناسایی و انتخاب این مسیر ساده، به چیزی جز طلاق ختم نمی شود. اگر به مدیریت روابط ازدواج می اندیشید و به دنبال بنا کردن یک رابطه ی مستحکم با همسر خویش هستید، شما مخاطب اصلی این درس هستید.

این درس تحت عنوان « مهارت های ارتباطی همسران» در 10 جلسه توسط استاد حمید حبشی ارائه شده است. هدف اصلی این درس، تبیین مفهوم زوجیت است. استاد برای رساندن مخاطبان به سطح زوجیت، به دنبال انتقال مجموعه نگرش ها، دانش ها و مهارت هایی به آن هاست. این کار از طریق پرداختن به موضوعاتی از قبیل تغییر نگرش مالکانه به نگرش امانت دارانه به همسر، اصول حرف زدن مرد با زن و زن با مرد، قواعد اصلاح نگرش به زندگی، اصول درخواست از همسر و مدیریت روابط با خانواده همسر به پیش رفته است. بیایید نگاهی گذرا به گوشه ای از سخنان استاد بیندازیم.« زوجیت یک قابلیت است. یک پیمانی نیست که امضایش کنیم و بدست بیاید. باید برویم رویش کار کنیم. در فکرمان، در فهم مان، در تمرین و کارکردمان، دانش و مهارت را باید جذب کنیم تا به آن برسیم».


سرفصل‌ها
لطفا وارد شوید و در درس ثبت نام کنید
دوره آموزشی مهارت های ارتباطی همسران و زوجین به صورت ویدیویی

در این درس می خواهیم شما را با مهارتی آشنا نماییم که قدم نخست برای حل سایر مشکلات زندگی مشترکتان می باشد. به شما كمك مي كنيم معنای ارتباط مؤثر و عوامل تسهیل کننده و بازدارنده آن را ياد بگيريد