معاد شناسی و مرگ آگاهی-در برزخ

معاد شناسی و مرگ آگاهی-در برزخ


176 دقیقه

7 جلسه
شعار درس

عاقبت گذرمان به عالم قبر خواهد رسید

پس آن را بیش تر بشناسیم

اهداف درس
  • آشنایی با وحشت قبر و راه کاهش آن
  • آشنایی با سؤالات شب اول قبر
  • شناخت فشار قبر و عوامل کاهش آن 
  • شناخت تجسم اعمال و صفات




درباره درس

ما انسان ها از میان دو ضد مرگ و زندگی، همیشه دومی را برمی گزینیم. این گونه است که مرگ به هیولایی تبدیل می شود که باید از آن گریخت. این هیولا گاهی ما را در مرگ دوستی و عزیزی، غافلگیر می کند، ولی خیلی زود دوباره خود را از دست آن رها می کنیم و پا به فرار می گذاریم. تا کنون لحظه ای نایستاده ایم تا با او رو در رو مواجه شویم و حرف و کلامش را بشنویم. حیوان ها هم گاهی متوجه مرگ می شوند. میمون ها نیز با مرگ یکی از اعضای گروهشان، لحظاتی متأثر می شوند. اما مرگ تنها برای انسان است که به همراهی همیشگی و سمج تبدیل می شود. مرگ همواره پشت در افکار انسان ها ایستاده است و اجازه ورود می خواهد. شجاعت به خرج بدهیم و در را باز کنیم تا ببینیم جناب مرگ، چه پیامی برای ما دارد. به راستی پیام مرگ برای ما، پیامی بس بزرگ است. «ای انسان ها، سال ها شما به نام زندگی، از من دوری می جستید اما نمی دانستید که شما برای شناختن زندگی و برای خوب زندگی کردن و شاد زیستن، به من احتیاج دارید. اگر مرا را از زندگی تان حذف کنید، ناخواسته زندگی را نیز نفی کرده اید. پس به ضد نور، دانستی تو نور-ضد، ضد را می‌نماید در صدور». به راستی، هیچ چیز همچون مرگ، زندگی بخش نیست!. شاید در نگاه نخست، با شنیدن این جمله، تعجب کنیم، ولیکن این حقیقتی است که همواره توسط اندیشمندانی در زمان ها و تمدن های مختلف مورد اشاره واقع شده است. بودا، زمانی بیدار شد که با مرگ مواجه شد و متوجه بی ثباتی جهان شد. هایدگر معتقد بود، انديشه مرگ، نيرويي است که ما را از روزمرگی خارج می کند و موجب آزادی و معناداري زندگي می شود. اشاره به این نیروی زندگی بخش، در قران و به خصوص در نهج البلاغه، با تفصیل بیش تری مورد اشاره قرار گرفته است. پیامبر اسلام، اندیشیدن به مرگ را نشانه انسان عاقل می دانست، پس بیایید با گذراندن درسی در این زمینه، به عقل خود، فرصتی برای رشد بیش تر بدهیم. با سلسله درس های «معادشناسی» در خدمت شما مخاطبان گرامی هستیم. شما قدم در دومین درس از این مجموعه تحت عنوان « معاد شناسی و مرگ آگاهی-در برزخ» گذاشته اید.

این درس در 7 جلسه توسط حجت السلام و المسلمین مسعود عالی ارائه شده است. هدف کلی استاد، شناساندن یکی از اصول دین اسلام یعنی معاد به فراگیران است. قدم نخست ایشان برای ورود به این موضوع، پرداختن به موضوع مرگ آگاهی در زندگی و احتضار بود و در این درس، بحث را از عالم قبر پیگیری می کند. ایشان این بحث را ضمن پرداختن به موضوعات متعددی همچون شب اول قبر، سؤال قبر، فشار قبر، تجسم اعمال در قبر، فشار قبر و عوامل کاهش آن و تجسم اعمال دنبال نموده اند. بیایید با یکدیگر به بخشی از سخنان استاد، نگاهی بیندازیم. «استاد مطهری از استادش تعریف می کند که روزی وقتی استاد می خواست درس را شروع کند زیر گریه زد. ما تعجب کردیم. ایشان فرمودند: خواب دیدم از دنیا رفته ام. وقتی من را داخل قبر می کردند سگ مهیبی هم وارد قبر شد که من خیلی ترسیدم. بعد فهمیدم این ها بداخلاقی هایی بوده که من در خانه می کردم. این تجسم صفات است».


سرفصل‌ها
لطفا وارد شوید و در درس ثبت نام کنید
معاد شناسی و مرگ آگاهی-در برزخ | ecnahad.ir

در این درس در مورد معاد شناسی و مرگ آگاهی در برزخ در طی چندین جلسه صحبت می کنیم . انديشه مرگ، نيرويي است که ما را از روزمرگی خارج می کند و موجب آزادی و معناداري زندگي می شود