مدیریت روابط در خانواده

مدیریت روابط در خانواده


182 دقیقه

8 جلسه
شعار درس

با دانش خانواده

سرنوشتت را خودت بساز

اهداف درس
  • آشنایی با درک همسر از طریق سپاسگزاری
  • شناخت تفاوت های جسمی و روانی زن و مرد
  • آشنایی با اثرات مخرب ماهواره بر خانواده
  • شناخت نحوه مواجهه فرزندان با دخالت والدین




درباره درس

این حقیقتی مسلم است که کسی که نتواند خودش و خانواده اش را مدیریت کند، هیچ گاه نخواهد توانست برای جامعه و طبیعت، تدبیری درست بیاندیشد. در باب طبیعت، دانشمندان حالا شک ندارند که جهان تا سال ۲۰۵۰ مکان متفاوتی با ظهور انواع خشکسالی ها، سیل ها و بلایا خواهد بود. در باب حکمرانی و مدیریت جوامع نیز، آن ها از بحران های زیادی از قبیل بحران مشروعیت و کارامدی و بی ثباتی های سیاسی سخن می گویند. وقتی دانش اجتماعی انسان مبتنی بر دانشی درست در باب خود و خانواده نباشد، مواجه شدن با چنین سرنوشتی، امری حتمی است. شاید با شنیدن این هشدارها، بگویید: باید چه کار کرد؟ می گوییم: به دانش خانواده بیش تر توجه کنید. هر موضوع مرتبط با خانواده از دخالت والدین، آثار نگاه کردن به ماهواره، تربیت فرزندان و فرهنگ سپاسگزاری تا هنر زوجیت و کنترل و مدیریت هزینه و درآمد را مورد تجزیه و تحلیل ویژه قرار بدهید. به راستی تا چه حدی از دانش تدبیر خانواده بهره برده اید؟ آیا می دانستید، در مدیریت اقتصادی خانواده، کنترل هزینه ها از افزایش درآمد مهم تر است؟ چقدر با راه ها و آثار سپاسگزاری آشنا هستید؟ چقدر از تفاوت های عمیق جسمی و روحی زنان و مردان آگاهید؟. شما می توانید به این موضوعات توجه کنید و سرنوشت فردی، خانوادگی و اجتماعی خود را بدست بگیرید و یا اینکه این کار را نکنید و همه چیز را به جبر و تصادف بسپارید. برای مثال کسی که از ماهیت ماهواره آگاه نیست، بعد از ضربه خوردن از آن، تازه متوجه موضوع می شود. او بعد از فروپاشی خانواده اش، تازه می فهمد که ماهواره ابزاری برای انتقال ضد ارزش هایی همچون بی غیرتی و وسیله ای برای شکستن خطوط قرمز اخلاقی و قبح زدایی از همه کارهای زشت و نارواست. ذهن انسان، خصلتی آیینه ای دارد و کمال هم نشین به سرعت در او اثر می کند. شما مادر یا پدری معتقد باشید و مدام از یک سبک زندگی الهی و انسانی برای فرزندانتان سخن بگویید. با وجود ماهواره خیلی زود متوجه می شوید که نه تنها سخنانتان روی آن ها اثری نداشته است بلکه خودتان نیز رفتارتان دگرگون شده است. در چنین مواقعی احساس نوعی دوپارگی شخصیتی می کنید. شما در سر یک دوراهی قرار می گیرید: یا باید افکارتان را تغییر دهید و یا علت بوجود آمدن این مشکل را برطرف نمایید. اگر خواهان چشیدن حکمتی باستانی با روشی نو و بیانی علمی هستید، حتماً این درس را از دست ندهید.

این درس تحت عنوان «مدیریت روابط در خانواده» در 8 جلسه توسط تنی چند از اساتید ارائه شده است. شما در این درس با موضوعاتی همچون تفاوت های جسمی و روحی زنان و مردان، نقش خانواده در تربیت فرزندان و اثرات ماهواره بر خانواده آشنا خواهید شد و مهارت هایی برای مدیریت عاطفی و اقتصادی بهتر خانوادۀ خود کسب خواهید نمود. با گذراندن این درس، به انسانی سپاسگزار از خانواده ی خود تبدیل می شوید و به حفظ و ارتقای روابط ارزشمند درون خانواده خود کمک خواهید رساند. بیایید با یکدیگر نگاهی به گوشه ای از این درس بیندازیم. «آزادی یکی از بزرگترین دروغ های عصر مدرن است. چرا؟ چون باید در آزاد بودن نیز آزاد باشیم. اما وقتی طوری از طریق رسانه ها روی ذهن انسان ها کار می کنید که همان چیزی را که می خواهید انتخاب کنند. این دیگر اسمش آزادی نیست. ماهواره، قدرت انتخاب را از انسان ها در زمینه های مختلفی از جمله نحوه پوشش و ارتباط با نامحرم می گیرد».


سرفصل‌ها
لطفا وارد شوید و در درس ثبت نام کنید
دوره آموزشی مدیریت روابط در خانواده

شما در این درس با موضوعاتی همچون تفاوت های جسمی و روحی زنان و مردان، نقش خانواده در تربیت فرزندان و اثرات ماهواره بر خانواده آشنا خواهید شد و مهارت هایی برای مدیریت عاطفی و اقتصادی بهتر خانوادۀ خود کسب خواهید نمود. با گذراندن این درس، به انسانی سپاسگزار ا