روش تحلیل سیاسی

روش تحلیل سیاسی


120 دقیقه

7 جلسه
شعار درس

با تحلیل سیاسی،

از حوادث جلو بزن

اهداف درس
  • آشنایی با ضرورت تحلیل سیاسی
  • شناخت مقدمات تحلیل سیاسی روشمند
  • شناخت فنون تحلیل سیاسی روشمند
  • آشنایی با مراحل تحلیل سیاسی روشمند




درباره درس

آیا با قضیه حمار در هندسه آشنا هستید؟ این قضیه بیان می‌دارد همواره کوتاه‌ترین مسیر بین دو نقطه، خط راستی است که دونقطه را به یکدیگر متصل می کند. این اصل بدین دلیل حمار نامیده شده‌است که اگر خری را در یک رأس مثلث قائم‌الزاویه قرار دهیم و علفی را در رأس دیگر آن، حیوان همواره کوتاه‌ترین مسیر که همان وتر است را برای رسیدن به غذا بر می‌گزیند. بنابراین، اشتباه است که فقط انسان را موجودی دارای قدرت تحلیل گری بدانیم. تحلیل گری در وهله نخست یعنی داشتن هدف، دیدن واقعیت همان گونه که هست، انتخاب بهترین مسیر و حرکت کردن در آن. این تعریف در باب تحلیل گری سیاسی نیز صادق است. ما در اجتماعی سیاسی زندگی می کنیم و این تحلیل گری، لازمه عقلانیت و انسانیت ماست. تصور کنید، صحنه ی طنز گرگی را که دست به گردن شنل قرمزی انداخته و آن را به درون تاریکی جنگل می کشاند! تصور کنید صحنه تلخ انسانی روانی را که کودکی را با دادن یک آبنبات ترش به سوی نیات شوم خود می کشاند. واکنشتان چیست؟ عصبانیت، به دست و پا افتادن، داد زدن، دلهره، و در یک کلام، دلسوزی عمیق و تمنای کمک به قربانیان احتمالی آینده. چقدر خوب است که در مسائل فردی، تکلیف ما انسان ها اینقدر روشن است، اما آیا در مسائلی اجتماعی نیز این چنین است؟ متأسفانه پاسخ، منفی است. فاجعه آنجاست که در اینجا، عده ای حتی پیدا می شوند که حیوان را انسان و دشمن را دوست می دانند و خود دست دیگران را در دست آن ها می گذارند. موضوع این درس، تحلیل سیاسی روشمند از منظر مقام معظم رهبری است. این تحلیل، دارای مقدمات و فنونی می باشد. مقدمات را باید قبل از ورود به عرصه تحلیل به دست آورد و فنون و تکنیک های تحلیل را باید به خوبی آموخت تا آن ها را در زمان تحلیل به کار برد. برای مثال خودسازی معنوی، یکی از از مقدمات تحلیل سیاسی درست است. برای رسیدن به این خودسازی، باید سال ها تلاش نمود. کل نگری یکی از فنون تحلیل گری روشمند است. با آموختن این تکنیک، دیگر جزئیات نمی توانند ما را گمراه و ناامید کنند. شما در این درس با یکی از مهم ترین مهارت های مورد نیاز برای هر انسان علاقمند به سرنوشت اجتماعی خویش آشنا خواهید شد. با گذراندن این درس و عملی کردن محتوای آن، گرد  و خاک روی عینکتان را پاک خواهید نمود و حوادث سیاسی پیرامونتان را به بهترین نحو ممکن تحلیل خواهید نمود.

این درس تحت عنوان «روش تحلیل سیاسی» در 6 جلسه ارائه شده است. هدف اصلی این درس، آشنایی مخاطبان با فنون و مهارت های تحلیل سیاسی برگرفته از الگوی روش تحلیل سیاسی مقام معظم رهبری است. این هدف از طریق پرداختن به موضوعات متنوعی از قبیل چیستی و ضرورت تحلیل سیاسی، مقدمات تحلیل سیاسی همچون جهان بینی توحیدی، زمان شناسی و خودسازی و آزاد اندیشی، موارد ایجابی و سلبی فنون تحلیل سیاسی همچون کل نگری، آرمان گرایی واقع بینانه، دشمن شناسی، دوری از پیشداوری و پرهیز از عصبانیت به پیش رفته است. بیایید با یکدیگر نگاهی به گوشه ای از سخنان استاد بیندازیم. «تحلیل سیاسی، دارای مقدمات و فنونی است. جهان بینی توحیدی، مهم ترین مقدمه ی یک تحلیل سیاسی درست است. پایه اساسی معرفت و بصیرت، نگاه توحیدی است و این بصیرت، زمینه همه تلاش ها و مبارزات انسانی در جامعه است».


سرفصل‌ها
لطفا وارد شوید و در درس ثبت نام کنید
روش تحلیل سیاسی |ecnahad.ir

تصور کنید، صحنه ی طنز گرگی را که دست به گردن شنل قرمزی انداخته و آن را به درون تاریکی جنگل می کشاند؟ تصور کنید صحنه تلخ انسانی روانی را که کودکی را با دادن یک آبنبات ترش به سوی نیات شوم خود می کشاند.