دانشجو و مهارت های فردی

دانشجو و مهارت های فردی


1 دقیقه

4 جلسه
شعار درس

دانشجوی با مهارت

دانشجوی آرام و موفق

اهداف درس
  • آشنایی با مهارت مدیریت استرس
  • شناخت تکنیک های مطالعه
  • شناخت تفاوت دبیرستان و دانشگاه
  • آشنایی با مهارت مدیریت زمان




درباره درس

«آقای روان شناسی، همیشه در تنش هستم و سردرد دارم. در کل انسانی کمال گرا و ضمناً منفی نگر هستم. از سویی انتظارات زیادی از خودم دارم و نمی توانم از نمره بگذرم. اما از سوی دیگر، احساس می کنم نرسم تمام کتاب هایم را مطالعه کنم و نخواهم توانست خودم را برای امتحانات پایان ترم آماده کنم. برخی از دوستانم به من می گویند: سخت نگیر، تو نیز مثل ما شب امتحان درس بخوان. مثل گذشته نمی توانم با قدرت و تمرکز درس هایم را بخوانم. فکر می کنم افسرده شده ام. گاهی اوقات برای کاهش استرس هایم از قرص های آرامش بخش استفاده می کنم. شما محرم راز ما دانشجویان هستید. باید اعتراف کنم که برای تسکین اضطراب هایم گاهی سیگار می کشم و به مواد مخدر و الکل گرایش دارم». عامل اصلی این حال بد، تجربه محیط جدیدی به نام دانشگاه است که تفاوت های زیادی با محیط خانه و مدرسه دارد. در واقع، علت اصلی این مشکل، دانشگاه نیست. هر تغییری با میهمان ناخوانده ای به نام استرس همراه است و این در باب، تغییر مقاطع تحصیلی نیز صادق است. آیا تا به حال از افت تحصیلی دانشجویان در بدو ورود به دانشگاه، چیزی شنیده اید؟ آیا می دانستید، شکست تحصیلی، عامل اصلی بسیاری از اضطراب ها و افسردگی های دانشجویان ترم اولی است؟ برای حل این مشکلات، باید با محیط جدید سازگار گردیم. این امر نیازمند آموختن مهارت های ویژه ای که زندگی در این محیط از ما می طلبد. مدیریت استرس، یاد گرفتن مهارت های مطالعه و مدیریت زمان، بخشی از این مهارت ها می باشند. برای مثال، استرس، همراه همیشگی ما انسان ها در هر محیط و اتفاق جدیدی است. ما می توانیم با شناخت علائم، علل و راهکارهای مواجهه با استرس، آن را مدیریت و کنترل نماییم. ما می توانیم با خوابیدن کافی، تغذیه مناسب، ورزش، هدف گزاری و برنامه ریزی، افزایش ارتباطات اجتماعی مان و کنار گذاشتن منفی نگری، در مقابل استرس مقاومت کنیم. ما می توانیم با شناخت تفاوت های تحصیل در دوران دبیرستان و دانشگاه، با محیط جدید تطبیق پیدا نماییم. دانشجویی که به این حقیقت آگاه شده است که در دانشگاه، محوریت با دانشجو است، اصرار استاد به داشتن مشارکت کلاسی را به خوبی درک می کند. او می داند که در این محیط جدید، از او خواسته می شود تا حضور فعالانه ای در کلاس داشته باشد.

 این درس تحت عنوان «دانشجو و مهارت های فردی» در 4 جلسه ارائه شده است. هدف اصلی این درس، آشنا کردن دانشجویان با مهم ترین مهارت های مورد نیاز برای زندگی دانشجویی است. شما در این درس، با برخی مهارت های اولیه مورد نیاز برای تطبیق با محیط دانشگاه از جمله مهارت مدیریت استرس و مهارت تحصیلی و مهارت مدیریت زمان آشنا خواهید شد و تکنیک هایی مختلفی را به منظور غلبه بر افت تحصیلی خواهید آموخت. اگر والدین دختر یا پسری هستید که تازه در دانشگاه پذیرفته شده اند و یا بعنوان یک دانشجو، ماه ها و سال های ابتدایی حضور در دانشگاه را سپری می کنید، شما حتماً مخاطب این درس خواهید بود. با گذراندن این درس، شما می توانید تجربه موفقی از سال های ابتدایی ورود به دانشگاه، برای خود یا فرزندانتان رغم بزنید و آینده تحصیلی و شغلی او را تضمین نمایید.


سرفصل‌ها
لطفا وارد شوید و در درس ثبت نام کنید
دوره آموزش مهارت های دانشجویی و هر آنچه که یک دانشجو باید بداند

آیا می دانستید، شکست تحصیلی، عامل اصلی بسیاری از اضطراب ها و افسردگی های دانشجویان ترم اولی است؟ عامل اصلی این اتفاقات، تجربه محیط جدیدی به نام دانشگاه است که تفاوت های زیادی با محیط خانه و مدرسه دارد