جریان شناسی جنبش دانشجویی

جریان شناسی جنبش دانشجویی


90 دقیقه

3 جلسه
شعار درس

دست من و تو باید این

پرده ها را پاره کنه

اهداف درس
  • آشنایی با تاریخچه جنبش دانشجویی ایران
  • شناخت تقسیمات جنبش دانشجویی ایران
  • شناخت تاریخچه انجمن های دانشجویی 
  • آشنایی با آسیب های جنبش دانشجویی




درباره درس

«یار دبستانی من، با من و همراه منی- چوب الف بر سر ما، بغض من و آه منی- حک شده اسم من و تو ، رو تن این تخته سیاه-ترکه بیداد و ستم، مونده هنوز رو تن ما» این، نغمه ای آشنا برای همه ایرانیان می باشد. آغاز قصه ی این نغمه به زمانی بازمی گردد که حکومت ملی، مردمی و ضد استبدادی و استعماری مصدق با کودتای 28 مرداد 1332 سازمان سیا سرنگون شد. هنوز چند ماه از این واقعه نگذشته بود که جنبش دانشجویی ایران بوجود آمد. در این روز سه نفر از دانشجویان، به شهادت رسیدند و عده ی زیادی زحمی شدند. تنها گناه این دانشجویان، که پیش پای نیکسون قربانی شدند، این بود مخالف ورود عامل اصلی کودتا بر علیه دولت منتخب شان بودند. دانه جنبش دانشجویی ایران، با سیراب شدن از سه قطره خون شکل گرفت و توسط خون های زیادی دیگری در انقلاب و دفاع مقدس به درختی باشکوه تبدیل شد. هنوز هم بر هر برگ برگ این درخت، آرمانگرایی و سلطه ستیزی نوشته شده است. با وقوع انقلاب اسلامی ایران، دانشگاه و دانشجویان ارج و ارزش والایی یافتند. امام خمینی (ره) آن ها را قوه متفکر نظام اسلامی دانست و اصلاح جامعه را منوط به اصلاح دانشگاه دانست. این اصلاح گری تا کنون از طریق کنش گری نظری و عملی دانشجویان به خوبی به پیش رفته است. جنبش دانشجویی در ایران، یکی از اصلی ترین مسیرهای اندیشمند پرور و سیاستمدار ساز در نظم سیاسی کنونی کشور است. به عبارت دیگر، دانشگاه در بعد از انقلاب، به مثابه ای نهادی دووجهی یعنی نهادی نظری-عملیاتی نقش آفرینی نموده است. در این درس، علاوه بر در اختیار گذاشتن اطلاعاتی مفید در باب جنبش دانشجویی ایران، می خواهیم رازی سربه مهر را با شما در میان بگذاریم. عمل به این راز، سرنوشت شغلی، فردی و اجتماعی شما را به معنای واقعی کلمه دگرگون خواهد نمود. این شاه کلید، کنش یا عمل سیاسی، آن هم در قالب جنبش های دانشجویی موجود می باشد. این کنش گری علاوه بر اینکه به رشد فردی و ارتقای مهارت های ارتباطی بین فردی شما خواهد افزود، زمینۀ خودشکوفایی کاملتان بعنوان انسانی اجتماعی و سیاسی را نیز فراهم خواهد نمود. قدم نخست در این راه، آشنایی با جنبش دانشجویی در ایران و انشعابات مختلف آن است تا با انتخاب یکی از آنها، سرنوشت خود و جامعه تان را همان طور که می خواهید تغییر دهید.

 این درس تحت عنوان «جریان شناسی جنبش دانشجویی» در 3 جلسه ارائه شده است. شما در این درس با سه موضوع محوری مفهوم و تبارشناسی تاریخی جنبش دانشجویی، تقسیمات و آسیب شناسی آن آشنا خواهید شد. استاد این سه بحث را ضمن پرداختن به موضوعات متعددی از قبیل تاریخچه جنبش دانشجویی ایران، تقسیم بندی جنبش دانشجویی به سه قسمت ملی گرا، چپ گرا و اسلام گرا، تاریخچه شکل گیری بسیج دانشجویی، دفتر تحکیم وحدت، جامعه اسلامی دانشجویان، اتحادیه انجمن اسلامی دانشجویان مستقل و جنبش عدالت خواه دانشجویی، آسیب شناسی جنبش های دانشجویی از قبیل فقر نظری، سطحی نگری، عدم کادرسازی و عملکرد جزیزه ای به پیش برده است. با گذراندن این درس، شما اولین گام برای شکوفا کردن ابعاد عملی شخصیتتان را برخواهید داشت و در آینده، به ثمر نشستن دانش و آموخته هایتان را خواهید دید.


سرفصل‌ها
لطفا وارد شوید و در درس ثبت نام کنید
جریان شناسی جنبش دانشجویی | ecnahad.ir

جنبش دانشجویی در ایران، یکی از اصلی ترین مسیرهای مدیریت پرور و سیاستمدار ساز در نظم سیاسی کنونی کشور است. پس اصلاً تعجب نکنید اگر یک دانشجوی متوسط اما فعال دانشکده های فنی را بعد از فارغ التحصیل شدن، در یک پست مدیریتی و سیاسی ببینید و یک دانشجوی ممتاز اما