جلسه
شعار درس

در جوار بقیعی، سؤالی؟ آیا آگاهی

 ز چه کسانی، شفاعت می طلبی؟!

اهداف درس
  • آشنایی با تاریخ زندگی و شخصیت پیامبر اسلام
  • شناخت تاریخ زندگی و شخصیت حضرت زهرا (س)
  • آشنایی با تاریخ زندگی  امام حسن و امام سجاد (ع)
  • شناخت تاریخ زندگی امام باقر و امام صادق (ع)




درباره درس

حدس بزنید و جایزه بگیرید!!! «منش و اخلاق فردی و اجتماعی اش، برای همه درس بود. در کودکی، رفتاری متمایز از دیگر کودکان داشت. نظافت شخصی را خیلی خوب رعایت می نمود و هیچ گاه تشنگی و گرسنگی خود را به زبان نمی آورد. هرگز دیده نشد که وقتش را به بطالت و بیکاری بگذراند. همیشه با بشاشت و گشاده رویی با افراد برخورد می کرد. او چه کسی است؟». «کانون محبتی برای پدر بود. دختری جوان بود اما عبادت و اخلاقش، زبانزد همه بود. وقتی به عبادت شبانه مشغول می شدند، فرشتگان نوری را می دیدند که از زمین شروع به تابیدن می نماید. نه تنها از کمبود و کسری در خانه گلایه نمی کرد بلکه همواره به نیازمندان کمک می کرد. او چه کسی است؟». «اولین نوه خانواده بود. پدربزرگ او را بر دوش خود سوار می کرد و می گفت که او خوب راکب و راهنمایی است. قرار بود که در کنار پدربزرگش نیز دفن شود اما عده ای نگذاشتند چنین اتفاقی بیفتد. ایشان به همراه سه تن دیگر از آشنایانش را در جای دیگری به خاک سپردند. این آشنایان نیز از هر جهت سرآمد دوران خود بودند. در حادثه عاشورا، یکی از آن ها، جوان و دیگری طفلی خردسال بود. آشنای سوم، روز تولد جدش به دنیا آمد و به قدری علوم از آن نقل شده است که زبانزد همه گشته است. آیا می توانید حدس بزنید آن شخص بزرگوار و آشنایانش چه کسانی هستند؟». اگر ادعای شیعه بودن داریم، دانستن پاسخ سؤالات بالا بر ما واجب می گردد. در صورت پاسخ ندادن به این سؤالات، ضروری است که به سرعت خود را مورد بازخواست قرار دهید و در ادعای خود بازنگری کنید. شیعه بودن، دوستدار امامان معصوم بودن است و این دوست داشتن، در الگو قرار دادن زندگی آن ها نمود پیدا می کند. بدین سبب، مقتضای شیعه بودن، آگاهی کامل از زندگی کسانی است که آن ها را مولای خود و هدایت کننده زندگی خود قرار داده ایم و دوستشان داریم. تاریخ زندگی امامان معصوم، تاریخ یک اندیشه و آرمان یا واقعیت نیست، بلکه تاریخ عینیت یافتن حقیقت، آرمان و اخلاق و انسانیت در واقعیت است. بدین سبب، در قالب مجموعه ای، گامی کوچک برای شناخت این تاریخ مقدس برداشته ایم. در این مجموعه سعی شده است تا دانشی حداقلی و ضروری از زوایای کلی از زندگی، شخصیت و سخنان ائمه معصوم در اختیار شیعیانشان قرار گیرد.

این درس تحت عنوان «آشنایی با تاریخ ائمه بقیع (ع)» در 5 جلسه توسط استاد عبدالفتاح نواب برای عمره گذاران ارائه شده است. در این جلسات، مخاطبان با تاریخ زندگی فردی و اجتماعی، سخنان، کارهای اساسی و ویژگی های شخصیتی پیامبر اسلام، حضرت فاطمه زهرا (س) و چهار تن از ائمه بقیع یعنی امام حسن (ع)، امام سجاد (ع)، امام باقر (ع) و امام صادق (ع) آشنا می شوند. محورهای مذکور، اطلاعاتی کلی در باب شخصیت های مذکور به مخاطب انتقال می دهد. بدین سبب پیش فرض استاد این است که رسیدن به کنه شخصیت و سخنان این بزرگوران ناممکن است، اما مطالعه هر چه بیش تر در این باب، امری ضروری است. درس حاضر بعنوان یک مقدمه، کم ترین حد آشنایی با کسانی است که شیعیان در هنگام زیارتشان در قبرستان بقیع، به آن ها متوسل شده و شفاتشان را در این دنیا و در دنیای دیگر خواهان هستند.


سرفصل‌ها
لطفا وارد شوید و در درس ثبت نام کنید
آشنایی با تاریخ ائمه بقیع (ع)

شیعه بودن، دوستدار امامان معصوم بودن است و این دوست داشتن، در الگو قرار دادن زندگی آن ها نمود پیدا می کند. بدین سبب، مقتضای شیعه بودن، آگاهی کامل از زندگی کسانی است که آن ها را مولای خود و هدایت کننده زندگی خود قرار داده ایم.